PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انواع موتور جستجو



طراحی سایت
2012/08/30, 10:29 AM
20636





۱ – موتورهای عمومی که در کلیه پایگاهها فارغ از نوع آن جستجو می کنند. موتورهای عمومی معروف عبارتند از: altavista.com, google.com, go.com, hotbot.com .
2 – موتورهای تخصصی در یک رشته خاص مانند اخبار “news.com”، تجارت “deja.com”، شرکتها “yellow pages.com”،افراد “whowhere.com”، مقالات و انتشارات “infojump.com”
3 – موتورهای تخصصی در خدمات اینترنت مانند گروههای خبری و مباحثه “deja.com”، بهترین پایگاه “magellan.com”.
4 – موتورهای کلان ; این موتورها عبارت مورد جستجو را همزمان به چند موتورجستجو داده و پاسخها را اولویت بندی کرده و با ذکر نام موتور جستجو نمایش می دهند.مانند mamma.com,savvysearch.com
5 – نقطه شروع ; اینگونه سایتها موتورهای جستجو را برحسب موضوعات مختلف معرفی می کنند. درصورتی که موتورهای تخصصی و عمومی را نمی شناسید از این پایگاهها شروع کنید. مانند allonesearch.com
6 – موتور اختصاصی پایگاهها; بعضی از پایگاههای بزرگ مانند مایکروسافت ، جنرال الکتریک ،… از داخل پایگاه خود موتور جستجو دارند. جدیدا می توان از موتورهای جستجو عمومی مانند hotbot,altavista,… در یک پایگاه جهت جستجو در آن استفاده کرد.
تقسیم بندی دیگری که از موتور جستجو می توان کرد، موتورهای جستجوگر، و دوم موتورهایی است که پایگاهها را دسته بندی موضوعی کرده اند و به آنها web directoryگفته می شود. معروفترین آنها webcrawear,yahooاست . درحال حاضر اکثر موتورهای جستجو دسته بندی موضوعی نیز دارند و در هر دسته و یا زیرشاخه های بعدی می توان جستجو کرد.

نحوه کار موتورهای جستجو
در این مقاله فقط نحوه کار موتورهای عمومی بررسی می شود. موتورهای عمومی ازبرنامه هایی معروف به crawler,robot و یا spiderبرای یافتن و مرور صفحات وب استفاده می کنند. نحوه کار این برنامه ها بدین صورت است که با یافتن یک صفحه کلمات مورداستفاده در آن را شناسایی کرده و به جداول فهرست بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنند درواقع موتورها صفحات وب را در بانک اطلاعاتی نگهداری نمی کنند بلکه دربانک اطلاعاتی فهرستی از کلمات وآدرس صفحات مشمول این کلمات می باشد.
کار دیگر این برنامه ها این است که به صفحات فهرست شده قبلی مراجعه کرده ودرصورت به روز شدن صفحات ، مجددا آنها را فهرست بندی می کنند. ممکن است پایگاه موردنظرموجودنبوده ویاآدرس آن عوض شده باشد.
عوامل مهم در فهرست کردن یک صفحه وب ، تعداد وقوع کلمه در صفحه ، محل قرارگیری آن ، نوع فایلهای مورداستفاده در صفحه ، درجه اهمیت کلمه در صفحه با توجه به کلید واژه های تعیین شده توسط مالک صفحه و توضیحات آمده در بخش دستورات meta در شناسنامه صفحه می باشد.
موتورهای جستجو باتوجه به حجم بانک اطلاعاتی و برنامه هایشان به پایگاههای جدید مراجعه می کنند ولی مطمئنا تمام پایگاههای وب را شامل نمی شوند. بزرگترین موتور جستجوی عمومی حدود ۵۰۰ میلیون صفحه وب را شامل می شود. درصورتی که می خواهید پایگاه وب شما به بانک اطلاعاتی یک موتور جستجو اضافه شود پایگاه وب خود را به آن موتور جستجو معرفی کنید در صفحات وب ، در بخش دستورات شناسنامه ای صفحه ، کلید واژه های موردنظر خود را معرفی کنید. موتورهای جستجوعمومی به دو روش کلمات را فهرست بندی می کنند.
۱- keyword indexing اغلب موتورهای جستجو براساس کلمات فهرست بندی می کنند.درواقع درجستجوکلمات هم معنی راتشخیص نمی دهند.
concept based indexing – 2براساس مفهوم کلمه فهرست بندی می کنند. بدین ترتیب که اگر شما به دنبال کلمه y2kبگردید، صفحاتی که کلمات ۲۰۰۰ year problem نیز در نتایج می آید.
معروفترین موتوری که براساس مفهوم جستجو می کند excite.com می باشد.
نکته دیگری که در فهرست بندی باید بدانید این است که هر موتور چه بخشهایی ازیک صفحه را فهرست می کند. برای مثال ممکن است فقط hyperlink,heading, titleها ویا چند خط اول صفحه را فهرست کند. در برخی از موتورهای جستجو مانند opentextمی توان تعیین کرد که کلمه مورد جستجو در کجای صفحه باشد. برای مثال در…,heading,title نکته دیگر کلمات معروف به stop word هستند مانندweb,and,or,the,is,an,a و… بعضی از موتورها این کلمات را درنظر نمی گیرند.

عوامل مهم در انتخاب موتور جستجو
عوامل زیردرانتخاب موتورجستجومهم هستند:
حجم بانک اطلاعاتی موتور جستجو و تعداد صفحات مرور شده توسط آن
به روز بودن بانک اطلاعاتی
تعداد صفحات مرورشده در روز
سرعت برگرداندن نتایج جستجو
تعداد سرویس دهنده های آن در شبکه اینترنت جهت کاهش ترافیک و افزایش سرعت
نحوه نمایش نتایج جستجو و کنترل آن توسط کاربر
نحوه اولویت بندی نتایج حاصله و ارتباط آنها با یکدیگر و کنترل آن توسط کاربر
راحتی استفاده
صفحات معرفی شده به آن طی چند روز در فهرست قرار می گیرند
پشتیبانی ,imagemap,frameامنیت در پایگاهها
قابلیت جستجو در نتایج
پشتیبانی stop words
حساس به حروف بزرگ و کوچک
پشتیبانی عبارت
عدم محدودیت درتعدادحروف عبارت جستجو
دسته بندی موضوعی وامکان جستجودرهردسته
جستجو در خدمات اینترنت شامل وب ، گروههای خبری و مباحثه ،…
پشتیبانی عملگرهای جستجو
پشتیبانی زبانهای مختلف وتبدیل زبانهابه یکدیگر
جستجو براساس تاریخ
ارائه امکانات بهتر از جمله ارسال نتایج به آدرس پست الکترونیک ، ارائه تبلیغات “banner” مرتبط با عبارت .
جستجو براساس نوع فایل مانند تصویر
جستجو در مکان خاصی از صفحه وب
جستجو در دستورات “tag” صفحه وب
ارائه کلید واژه ها و نتایج مشابه

عملگرهای جستجو
عملگر REQUIRED TERM “+” وقتی این عملگر در کنار یک کلمه می آید به معنی این است که کلمه موردنظر حتما در صفحه باشد.
عملگر PROHIBITED TERM”-” با گذاشتن این عملگر کنار کلمه ، صفحاتی آورده می شود که کلمه موردنظر در آن نباشد، در مثال language-english +تمام صفحاتی آورده می شود که کلمه language در آن باشد ولی زبان english در آنها نباشد.
عملگر ****IMITY کلمات موردنظر در کنار هم و یا نزدیک هم باشند. با عملگرnear/n دو کلمه به تعداد n کلمه نزدیک یکدیگر باشند. با عملگر followed byمابین دوکلمه ، دوکلمه دقیقا در کنار هم و با ترتیب قیدشده بیایند. موتور جستجوی webcrawler قویترین موتور در زمینه ****IMITY است .
عملگرWILDCARD”* ویا$” با این عملگر برای مثال radio* تمام صفحاتی که کلمه radio و مشتقات آن را داشته باشد می آورد. مثل کلمه radiology، باتوجه به موتور،تعداد حروف آورده شده بعداز کلمه متفاوت خواهدبود.
عملگر منطقی BOOLEAN شامل
AND NOT, OR, AND با استفاده از ANDمابین دوکلمه صفحاتی که هم کلمه اول وهم کلمه دوم را شامل شود می آورد. با استفاده ORمابین دوکلمه ، صفحاتی که یا کلمه اول و یا کلمه دوم را شامل شود می آورد.
بااستفاده AND NOT مابین دوکلمه ، صفحاتی آورده می شود که شامل کلمه اول باشد و حتی شامل کلمه دوم نباشد. بجای عبارت AND NOT,OR,AND می توان ازنشانه های آن استفاده کرد:
& به جای AND، ا به جای OR و ! به جای NOT
گروهبندی منطقی با استفاده از پرانتز () مثل : iran and “tourism or hotel”
استفاده از quotation mark برای مشخص کردن عبارت . ” search engine” دقیقا دوکلمه به صورت یک عبارت در صفحه باشد. می توان برای مشخص کردن عبارت ازعلامت |;بین کلمات استفاده کرد.
بسیاری از موتورهای جستجو در دو حالت ساده و پیشرفته “advanced” جستجومی کنند. معمولا درحالت پیشرفته ، عملگرهای منطقی و ****IMITY قابل استفاده می باشد.

چگونه جستجوی بهتری انجام دهیم
بخاطر داشته باشید کلید جستجوی موفق در این است که شما باهوش تر از کامپیوترهستید.
ابتدا ببینیدکه به دنبال چه موضوعی هستید باتوجه به انواع موتور جستجو که درابتدای مقاله ذکر شد، موتور خود را انتخاب کنید. قبل از جستجو لازم است با مراجعه به برنامه helpهر موتور دستورالعمل های آن را مطالعه کنید تا حداکثراستفاده ازآن رابکنید.عملگرهای گفته شده دربالا معمولا دراکثرموتورهاقابل استفاده هستند.
علاوه بر نکات قیدشده در مقاله رعایت نکات ذیل کمک بسیاری در انجام جستجوی بهتر دارد:
۱ – از حروف بزرگ برای جستجو اسامی خاص ، شرکتها و محصولات استفاده کنید. درانگلیسی بسیاری از کلمات عام و خاص هستند مثلlemonکه به معنی لیمو ترش است ولی به صورت خاصLEMON یک نرم افزار CMSاست .
۲ – بعضی از کلمات از سایر کلمات مشتق شده است کوچکترین آن مجموعه را بدهید.
۳ – از کلمات مفرد استفاده کنید جمع آن نیز در نتایج خواهدآمد.
۴ – اگر تلفظ صحیح یک کلمه را نمی دانید چند تلفظ را با هم بدهید مثل : dostoyevski dostoevski dostoevsky
5 – از عبارت استفاده کنید ” best search engine ”
6 – چند مترادف کلمه را باهم بدهید.
secure security privacy safe
7 – می توان درجه بندی نتایج را کنترل کرد و یا می توان به یک کلمه در یک عبارت وزن بیشتری دادبرای مثال shopping shopping shopping mall
8 – از کلمات عمومی مثل کتاب car استفاده نکنید بلکه با استفاده از عبارت ، دقیقا دریک زمینه ســــوال کنیـد بــــرای مثــــال اگر می خواهید ماشین بخرید نام ماشین و
شهر موردنظر خود را وارد کنید
“toyota dealership” and texas
9 – بسیاری از موتورهای جستجو در کنار نتایج حاصله similar sites دارند که امکان دسترسی به نتایج بهتر را می دهند.
۱۰ – تاریخ صفحات را مشخص کنید.
۱۱ – نوع زبان را مشخص کنید.

واحد تحقیقات و توسعه نونگار

( طراحی و بهینه سازی وب )

[email protected]####.net

shokri_bahare
2013/07/15, 04:41 PM
در دنیای اینترنت گوگل به دلیل استفاده گسترده و خدمات بیشمار خود در زمینه جستجو،به عنوان مادر موتور های جستجو شناخته میشود.اما همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم همیشه محبوب ترین،بهترین نیست!اگر شما نیاز دارید در یک زمینه خاص جستجویی را انجام دهید ممکن است گوگل همیشه به شما بهترین پاسخ و نتیجه را نمایش ندهد.
ما در گذشته شما را با برخی از موتورهای جستجوی خاص آشنا کردیم،اما اینبار این موتورهای جستجو را در قالب یک مجموعه به شما معرفی خواهیم کرد.



پرواز/سفر


SkyScanner.net : سردسته موتورهای جستجو هوایی است.این موتور جستجو با جمع وآوری و نمایش اطلاعات تمامی پروازهای موجود در کشور و شهر مورد نظرتان،به شما کمک میکند تا بهترین پرواز را انتخاب کنید.

Momondo.com : بسیار با SkyScanner شباهت دارد به علاوه اینکه شما میتوانید از طریق قسمت current searches مشاهده کنید که اشخاص اخیرا چه پروازهایی را در این وبسایت جستجو نمودند.

Hipmunk : این سرویس میتواند در برنامه ریزی سفر با هواپیما،قطار و همچنین رزو هتل ها مفید واقع شود.



بلاگ


IceRocket.com : محتوا را در بین بلاگ ها، فیس بوک ،تویتر و.. جستجو میکند.

eBuzzing Labs : بخش وبلاگ های برتر این وبسایت یک مکان عالی برای جستجو و آشنایی با محتوا و وبلاگ های تخصصی است.



تصاویر


TinEye.com : یک موتور جستجو تصاویر معکوس،این سرویس به جای جستجو عکس تشخیص میدهد که عکس مورد نظر در چه مکانی گرفته شده است،چه تعداد از آن و با چه کیفیت تصویری بر روی وب موجود میباشد و یا اینکه چه مدتی از آن استفاده شده است.

PicSearch.com : جستجو تصاویر را در میان ۳ بیلیون عکس انجام میدهد.



اشخاص


Pipl.com : به وسیله یک رابط کاربری ساده اشخاص را در تمام دنیا جستجو میکند.

۱۲۳people.com : میتوانید توسط این سرویس شخص را در میان اطلاعات عمومی جمع آوری شده از منابع اجتماعی مختلف،جستجو کنید.



غذا


ifood.tv : یکی از بهترین مراجع آموزش ویدویی آشپزی بین المللی که شما میتوانید از طریق آن ویدیو طبخ غذا مورد نظر به همراه دستور پخت آنرا جستجو و مشاهده کنید.



موزیک


MixTurtle.com : یک موتور جستجو موزیک سریع با قابلیت جستجو نام خواننده و آهنگ

SongBoxx.com : جستجو را در میان ۷,۰۰۰,۰۰۰ ترک توسط یک رابط کاربری فوق العاده ساده انجام میدهد.

Music-Map.com : نام خواننده مورد علاقه خود را تایپ کنید تا هنرمندان مشابه به خواننده مورد نظرتان را در یک نمودار بسیار جالب مشاهده کنید.

AudioGalaxy.com : جستجو در در بین لیست های پخش ذخیره شده در سرورهای ابری خود انجام میدهد.



اسلاید


SlideFinder.net : به جای ساختن یک اسلاید جدید،موضوع مورد نظر خود را جستجو و بر روی یکی از اسلایدهای موجود در این سرویس کار کنید.



دامنه


Panabee.com : یک راه عالی برای انتخاب،ایجاد و جستجو نام دامنه بر روی وب میباشد.

NameNinja.com : یک ابزار دیگر برای جستجو و ساخت نام دامنه به طور خلاقانه



آیکن


Iconspedia.com :یکی از برترین مراجع رایگان و پولی برای جستجو آیکن ها در سایز و فرمت های متفاوت

Iconfinder.com : سرویس بسیار خوب برای جستجو و پیدا کردن آیکن با فرمت فایل های png و ico

Iconseeker.com : یک موتور جستجو استاندارد آیکن

IconArchive.com : یکی از جامع ترین موتورهای جستجو آیکن در وب که شامل زیر شاخه ها جستجو بسیار مفیدی است.



جستجو خصوصی


DuckDuckGo.com : این موتور جستجو به شما اجازه میدهد تا جستجو خود را در بین سایت ها بدون نگرانی از ردیابی و مسائل امنیتی انجام دهید.



سایت های مشابه


SimilarSites.com : این موتور جستجو سایت های مشابه ای که با سایت مورد علاقه شما شباهت دارند را جستجو و نمایش میدهد.

Similarsitesearch.com : یک موتور جستجو دیگر برای پیدا کردن سایت های مشابه



اینفوگرافیک


Visual.ly : مرجعی قدرتمند برای جستجو و مشاهده اینفوگرافیک در زمینه های گوناگون



گوناگون


Blekko.com : از این موتور جستجو استفاده کنید تا نتایج جستجو بدون اسپم و بهینه تری را مشاهده کنید.

KeoTag.com : موتور جستجویی که با استفاده از بر چسب ها جدیدترین مطالب را در بین چندین موتور جستجو نمایش میدهد.
Scour.com : یک موتور جستجو بر پایه فعالیت های اجتماعی و ارتباطی اشخاص دروب
Greplin.com : موتور جستجو اجتماعی و ارتباطی دیگر به همراه نرم افزار های تحت کلاینت برای جستجو راحت تر

Findfiles.net : از طریق این سرویس میتوانید فایل ها با پسوند های متفاوت را جستجو،اسکن و دانلود کنید.
با توجه به اینکه هر کدام یک از این موتورهای جستجو برای کاری خاص طراحی و پیاده سازی شده اند ممکن است که نتایج جستجویی که در نهایت به شما نمایش میدهد بهتر،مفیدتر و سریعتر از موتورهای جستجو معروف و قدرتمندی همچون گوگل،بینگ و.. باشد.