تب تک : شاید برای شما هم پیش بیاد که الگوریتم گوگل چیست و اصلا برای چی درست شدن و چه کاربردی تو زمینه وبمستری داره در این مقاله با معرفی الگوریتم گوگل برای سئو همراه شما خواهیم بود تا بهتر درک کنیم .

معنی لغوی الگوریتم:
الگوریتم (نسبت: الگوریتمی، خوارزمیک) مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه‌های الگوریتم است.
گوگل از قویترین و بهترین موتورهای جست و جو می باشد که روزانه کاربر زیادی را دارا می باشد . و اطلاعات زیادی در تمامی سایت ها وجود دارد.و این حجم وسیع اطلاعات باعث می شود تا گوگل از الگوریتم ها برای مرتب کردن این اطلاعات استفاده کند.زمانی که ما یک کلمه را در گوگل جست و جو می نماییم این الگوریتم ها شروع به کار می کنند و نتیجه آن را نمایش می دهند.این الگوریتم ها دارای انواع مختلفی می باشند
الگوریتم های گوگل و نتایج جستجوها

از این رو وب سایت های آنلاین در وب تمایل دارند رتبه بالاتری در این موتور جستجو به دست آورده و از نظر الگوریتم های گوگل بهتر جستجو شوند و مخاطبین بیشتری بتوانند آن ها را ببینند.
گوگل در ابتدای کار خود از الگوریتم بسیار ساده ای برای انتخاب نتایج نمایش داده شده استفاده می کرد، تعداد کلمات استفاده شده در متن مطالب و یا تعداد لینک های داده شده به یک صفحه در وب معیارهای بسیار ساده ای از نظر الگوریتم های گوگل بود تا بتوانند رتبه بالاتری به وب سایت ها بدهند و از این رو نیز بمب های گوگلی مشهور شدند. اما چندی نگذشت که این روش ها مورد سوء استفاده افراد بسیاری قرار گرفت و با روش های تقلبی توانستند موتورهای جستجو و الگوریتم های گوگل که یکی از آنها است را فریب داده و بازدید بسیار قابل توجهی را کسب نمایند.
اما این موضوع باعث اتفاق بسیار ناگواری در گوگل شد، کاربران هنگامی که به دنبال مطالب خاص بودند و گوگل مراجعه می کردند با نتایجی کاملا نامربوط روبرو می شدند و این موضوع می توانست با الگوریتم های گوگل که جدیدا شروع به کار کرده بودند، منجر به نابودی کامل این شرکت شود. از این رو شرکت گوگل تصمیم گرفت روند تازه ای را پیش بگیرد تا بتواند نتایج مفید و کاربردی را که واقعا نیاز کاربرانش را تامین می کند برای آنها برآورده سازد و همین موضوع باعث ایجاد قوانینی به نام سئو برای الگوریتم های گوگل گردید.
و با توجه به این موضوع پدیده ی به نام سئو خلق می شود سئو در اصل مخفف سه کلمه Search Engine Optimization می باشد و به معنی بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو است که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا وب سایت های بهتر و بهینه تر را در نتایج خود نمایش دهد.
انواع الگوریتم های جستجوی گوگل

الگوریتم پاندا

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم پیج لایوت (Page Layout)

الگوریتم کبوتر

الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

تا به امروز تنها حیوانات باغ وحش هستند و با توجه به ادامه این روند بدیهی است در آینده حیوانات دیگری نیز به آن اضافه شود.
آشنایی با انواع الگوریتم ها امروزه برای هر شخصی که یک وب سایت دارد یک ضرورت تلقی می شود، زیرا اگر قوانین پاندا یا پنگوئن و یا مرغ مگس خوار و یا پیج لایوت و یا کبوتر رعایت نکنید به زودی توسط این حیوانات از دنیای وب محو خواهید شد.
الگوریتم های گوگل شامل پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار پیج لایوت و یا کبوتر برای کاربران اینترنتی و وبمستران ناشناخته هستند و بیشتر اطلاعاتی که بر روی اینترنت مطالعه میکنید براساس حدس و گمان و یا بررسی های دقیق متخصصین سئو تهیه شده اند. همچنان زوایای زیادی از الگوریتم های گوگل برای تعیین رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو ناشناخته مانده است. ماه گذشته مشخص شد که در حال حاضر خود گوگل بطور دقیق میداند که دلیل افت رتبه یک سایت در نتایج جستجو چیست و کدام یک از این الگوریتم ها موجب آن شده اند ولی این اطلاعات از طریق اکانت وبمستر تولز در اختیار مدیران سایت ها قرار نمیگیرد!
سرعت ایندکس شدن صفحات سایت نمیتواند دلیلی بر جایگاه خوب آنها در نتایج جستجو باشد. اگر مطالب شما بخوبی ایندکس میشوند ولی جایگاه مناسبی کسب نمیکنند به این معنی است که محتوای سایت شما مورد پسند الگوریتم نبوده و کیفیت لازم را ندارد.
الگوریتم پاندا


ویکی پدیا
گوگل پاندا(به انگلیسی: Google Panda) نام الگوریتم جدید شرکت گوگل در رتبه‌بندی صفحات است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. این الگوریتم نتایج جستجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌نماید.
در فروردین ماه ۱۳۹۱ تاثیرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط مدیران سایت ها شناسایی شد.
شاخصه های مد نظر پاندا
در مورد شاخصه های مدنظر پاندا باید به تفصیل سخن گفت. اما می توان به طور کلی و خلاصه به مواردی که در مدیریت یک وب سایت باید از آنها فاصله گرفت را به شرح ذیل بر شمرد:
(گرچه این لیست نمی تواند لیست کاملی باشد)
» استفاده بیش از حد از تبلیغات
» متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
» استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
» لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند)
» وجود محتوای کیفیت پایین در کل وب سایت یا بخشی از آن
» زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
» مشکلات فنی وب سایت
» استفاده از قالب های آماده
بکار بستن شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه Search Engine Optimization یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد. نکته مهم آنکه اکنون دیگر زمان فریب گوگل با استفاده از ترفندهای خاص بهینه سازی به پایان رسیده است. بدون شک پاندای گوگل باهوش تر از همیشه در بالاترین نقطه الگوریتم جستجوی گوگل نشسته و بر عملکرد سایت ها و گردانندگان آن نظارت می کند.
گوگل پاندا در ایران
نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیرات آن بر سایت فارسی زبان وجود دارد. اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالید و یا از کابران با سابقه اینترنت هستید احتمالا” در نتایج جستجوهایتان با تغییرات محسوسی روبه رو شده اید. سایت هایی که تا دیروز در صفحه اول بودند دیگر به چشم نمی خورند؟ چرا؟ آیا از تاثیرات گوگل پاندا و حساسیت آن در رتبه بندی سایت هاست؟ البته هنوز با قطع و یقین نمی توان در این مورد صحبت کرد اما دیر یا زود گوگل پاندا فرا گیر خواهد شد.
امتیاز ما در گوگل به چه عواملی بستگی دارد؟

۱- تعداد بازدید ها (Number Hits)

۲- کیفیت محتوا (Quality Of Content)

۳- مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت شما (Time On Site)

چه عواملی باعث میشود ما نزد گوگل پاندا محبوب شویم ؟

۱- میزان قرار داشتن مخاطب در سایت شما – (Time On Site)

۲- میزان مشاهده از دیگر صفحات سایت شما – (Page Views)

۳- میزان فراری بودن از سایت – (Bounce Rate)

۴- اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی – (Social Networks)

۵- برند سازی اینترنتی(بک لینک) – (Internet Branding)

بررسی ضعف الگوریتم پاندا

الگوریتم پنگوئن



گوگل پنگوئن یک اسم کد برای آپدیتی از الگوریتم گوگل است که برای اولین بار در تاریخ ۲۴ آوریل، ۲۰۱۲٫ اعلام شد. این آپدیت برای کاهش رتبه بندی وب سایت هایی که دستورالعمل وب مستری را نقض می کند در موتور جستجو است با استفاده از تکنیک اعلام شده black-hat Search Engine Optimization با هدف افزایش مصنوعی رتبه بندی یک صفحه وب با تغییر تعداد لینک ها به آن صفحه. چنین تاکتیکی معمولا به عنوان شبکه های لینک توصیف می شود. به گفته جان مولر از گوگل، گوگل اعلام کرده است تمام به روز رسانیها با ***** پنگوئن عرضه می شود.
۱- اثر در نتایج جستجو
۲- تفاوت بین پنگوئن و به روز رسانی های قبلی
۳- فرم پنگوئن گوگل
۴- تایید به روز رسانی پنگوئن
۵- همچنین نگاه کنید به…
۶- منابع
۷- پیوند ها


چگونه از این دو در امان بمانیم ؟
۱-مطالب با کیفیت و به درد بخور بنویسید

برای بازدید کنددها بنویسید نه گوگل این طوری پیج رنک شما بالا می رود.
۲-پست های قدیمی و خیلی ضعیف خود را حذف کنید

اگر میبینید در مطالب قدیمیتون نوشته کپی یا خیلی ضعیف و دارای مشکل دارید بهتر پاکشون کنید یا ویرایششون کنید.
۳-بک لینک های (لینک ها از دیگر سایت ها ) قوی و خوب

یک بک لینک قوی بهتر از ۱۰۰۰۰ تا لینک ضعیف و به درد نخوره.
۴-seo و بهینه سازی مقدماتی سایت را بدونید

باید در حد قابل قبول از بهینه سازی سایت مثل عنوان ها, پیوند های یکتا , … بدونید لااقل ! توصیه می کنم راه های افزایش بازدید سایت را بخوانید.
۵-دادن لینک به مطالب قدیمی

در مطالب جدید که می نویسید به مطالب قدیمی خود لینک بدید این طوری آنها را زنده نگه می دارید
۶-برای بازدیدکننده بنویسید نه گوگل

فکر کنم بار سوم یا چهارم بود.خیلی خیلی مهمه دقت داشته باشید رو این موضوع
۷-از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کنید

فیس بوک, توییتر و … خیلی مفیدن.همینطور قابلیت اشتراک گذاری مطالبتون را برای بازدید کننده ها فراهم کنید.

اثر در نتایج جستجو در الگوریتم پنگوئن

به تخمین گوگل، الگوریتم پنگوئن حدود ۳٫۱٪ از جستجو در انگلیسی و در حدود ۳٪ از جستجو در زبان هایی مانند آلمانی، چینی و عربی و درصد بزرگتری از جستجو به سایر زبان های اسپم را تحت تاثیر قرار می دهد. در ۲۵ ماه مه ۲۰۱۲، گوگل یکی دیگر از به روز رسانی های پنگوئن، به نامالگوریتم پنگوئن ۱٫۱ را #### برداری کرد. این به روز رسانی، به گفته Matt Cutts، قرار بود کمتر از یک دهم درصد از جستجوهای به زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار دهد. اصل راهنما برای این به روز رسانی بر جریمه کردن وب سایت هایی که برای رسیدن به رتبه بندی بالا دستکاری شده اند بود. هدف گوگل گرفتن اسپمرهای بیش از حد بود، اما به نظر می رسد برخی از سایت های مشروع و مدیران سئو با این تغییر الگوریتم گرفتار شدند. وب سایت هایی رتبه بندی در گوگل را برای کلمات کلیدی خاصی با اجرای الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن از دست دادند. به نظر می رسداین متن در اعتراض به این موارد است که، پیوندها به این سایت ها متمرکز بر یک یا چند کلید واژه اند در حالی که محتوای وب سایت رضایت بخش بوده است. اما نتیجه به روز رسانی برای وب سایت های مختلف متفاوت است. گوگل به طور خاص اشاره می کند که صفحات ورودی، که فقط برای جذب ترافیک موتور های جستجو ساخته شده اند، برخلاف دستورالعمل وب مستری هستند.
الگوریتم پنگوئن ۳ٰ اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد و بر ۰٫۳٪ از داده ها اثر داشت . پنگوئن ۴ AKA در ۲۰۱۳ می ۲۲ منتشر شد و بر ۲٫۳٪ از داده ها تاثیر داشت . پنگوئن ۵ AKA در ۲۰۱۳ اکتبر ۴ منتشر شد، حدود ۱٪ از داده ها را تحت تاثیر قرار می داد و آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن بود که از ارائه آن ازهمه به روز رسانی ها طولانی تر شد. مدیران سایت مشتاقانه منتظر نسخه جدید به امید بهبود بودند و یک درخواست آنلاین شروع کردند به نام دادخواست به روز رسانی پنگوئن با هدف ارائه سریعتر به روز رسانی این الگوریتم.
تفاوت بین الگوریتم پنگوئن و به روز رسانی های قبلی

قبل از الگوریتم پنگوئن، گوگل یک سری به روز رسانی الگوریتم به نام پاندا منتشر کرد با اولین ظهور در فوریه سال ۲۰۱۱٫ الگوریتم پاندا با هدف کم کردن رتبه وب سایت هایی که تجربه کاربری ضعیف ارائه می کردند وارد شد. در ژانویه ۲۰۱۲، به اصطلاح طرح بندی صفحه الگوریتم به روز رسانی شد ( به عنوان سنگین ترین به روز رسانی شناخته شد)، که وب سایت های با تبلیغات زیاد و یا مطالب خیلی کم را هدف قرار می داد. هدف استراتژیک که به روز رسانی های پاندا، پنگوئن، و طرح بندی صفحه داشتند نمایش وب سایت های با کیفیت بالاتر در بالای نتایج جستجوی گوگل است. با این حال، سایت های که در نتیجه این به روز رسانی دچار کاهش رتبه بندی شده اند، دارای مجموعه های مختلف از این ویژگی ها بودند.( هدف اصلی گوگل پنگوئن spamdexing است از جمله link bombing)

چرا الگوریتم پنگوئن تشکیل شد؟

۱- مباره با اسپمر ها و مطالب کپی
۲- استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی
چطور در این الگوریتم نزد محبوب شویم؟

۱- اشتراک گذاری و میزان share شدن مطالب شما در جامعه مجازی.
۲- پرهیز از تکرار کلمات کلیدی.
۳- کیفیت مطلب خود را بالا ببرید و کامل توضیح بدید.
۴- مطالب را کپی نکنید و کپی رایت را رعایت کنید.
۵- مطالب خود را منظم قرار دهید.

بررسی ضعف الگوریتم پنگوئن

تفاوت الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن

الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن تمرکز خود را بر روی روش های شناسایی اسپم گذاشته بودند، گوگل پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر، روش های متقلبانه در داخل سایت مانند کلوکینگ و… را به عهده دارد و گوگل پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت های اقدام به خریداری لینک برای بهبود رنکینگ خود می کنند را عهده دار است. هر دو الگوریتم فوق در حال مبارزه با سئوی سیاه هستند و پاندا و پنگوئن نیز حیواناتی سیاه و سفید می باشند.

الگوریتم مرغ مگس خوار



مرغ مگس خوار بر خلاف دو الگوریتم قبلی یک افزونه ضد اسپم نیست بلکه افزونه ای برای تجزیه و تحلیل عباراتی است که کاربران آنها را جستجو می کنند. گوگل با این کار می تواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد. در واقع الگوریتم جدید گوگل تاثیری در نتایج رتبه بندی به طور مستقیم ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده را بررسی می کند و براساس خواسته های کاربران سعی می کند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

اما خوب اگر این الگوریتم در نتایج وب سایت تاثیر گذار است پس دیگر نیازی نیست ما برای بهبود سایت مان در این مورد اقدامی انجام دهیم؟
موضوع به همین سادگی هم نیست، مرغ مگس خوار به شدت به بررسی نیازهای کاربران و مواردی که جستجو می کنند اهمیت می دهد، اگر شما هم به این موضوع اهمیت بدهید قطعا توسط مرغ مگس خوار به کاربران بیشتری در گوگل پیشنهاد داده خواهید شد.
این الگوریتم توجه ویژه گوگل به نیاز کاربران و عبارات جستجو شده را نشان می دهد. شما نیز می توانید با تحلیل عباراتی که کاربران سایت شما به دنبال آن هستند مطالب مفیدتری تولید کنید و محتوای خود را طبق عباراتی که مخاطبین شما به دنبال آن هستند تولید نمایید.
شما می توانید با رعایت نکات گفته شده در این مقاله در ابتدا وب سایت خود را بهبود بخشید و بعد از طریق ابزار وبمستر گوگل برای وب سایت خودتان درخواست تجدید نظر بدهید، گوگل بعد از مدتی مجدد سایت شما را بررسی نموده و در صورتی که واقعا تغییرات جدید مطابق با اصول سئو باشد، مجدد شما را به جایگاه قبلی بازخواهد گرداند.
در نهایت اگر وب سایت شما توسط گوگل و انواع الگوریتم های آن مورد حمله قرار گرفته و افت شدیدی داشته باز هم برای بازگشت به جایگاه قبلی راهی وجود دارد.
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چگونه کار می کند؟
همانطور که در ابتدای به آن اشاره شد، سرعت و در عین حال وجود دقت از مهمترین صفات بارز مرغ مگس خوار می باشد و از آنجایی که گوگل سعی بر آن داشت تا به الگوریتمی دست یابد که از طریق آن علاوه بر سرعت در هنگام جستجوی صفحات؛ با دقت، بهترین نتایجی را که مورد نظر کاربر می باشد بدست آورده و به کاربران ارائه دهد توانست الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کند.
روش این الگوریتم بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای کلمه مورد نظر مترادف پیدا کرده سپس از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا خواهد کرد و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد به او ارائه می دهد. بطور مثال شما در گوگل عنوان ” خرید موبایل” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “موبایل” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای موبایل از “گوشی تلفن همراه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار تلفن همراه توضیحاتی ارائه داده شده است.

تفاوت روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی و تحلیل کلمه در چیست؟
در گذشته نتایج جستجو صفحاتی را شامل می شد که در متن خود از کلمه کلیدی جستجو شده و عبارت مورد نظر بهره می برد. بطور مثال کاربر ” کامپیوتر” را جستجو می کند سپس بعد از جستجو، گوگل صفحاتی را که در محتوای آن از کلمه “کامپیوتر” بهره می برد به نمایش می گذارد. اما امروزه با استفاده از مرغ مگس خوار علاوه بر کلمه کلیدی، بر مفهوم آن و متنی که به کلمه کلیدی مربوط می شود هم دقت کرده و به سرعت صفحاتی را که بیشترین ارتباط با کلمه جستجو شده دارند برای کاربر لیست و به نمایش در می آورد. بطور مثال هنگام جستجوی “کامپیوتر” در الگوریتم جدید، صفحاتی لیست می شود که در متن آن از کامپیوتر، رایانه و تمام عباراتی که مترادف با “کامپیوتر” می باشد استفاده کرده و در نتیجه کاربر صفحاتی را مشاهده می نماید که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده ی خود دارد.
در روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی، کاربر گاهاً شاهد آن بود که نتایج متفاوت با عبارت مورد نظرش می باشد. در این روش تمام کلمات و حتی حروف اضافه عیناً مورد بررسی قرار می گرفت بطور مثال اگر در عبارت جستجو “از”، “را” و غیره را به کار بریم موتور جستجو آنها را نیز به عنوان کلمه کلیدی در نظر می گرفت. در نتیجه کاربر شاهد محتوایی بود که از هدفش فاصله دارد به همین منظور می توان پدید آمدن این اتفاق را از مشکلات و معایب این روش در نظر گرفت.
اما در روش جستجوی تحلیلی(استفاده از مرغ مگس خوار)، صفحاتی که در نتایج گوگل برای کاربر لیست می شود کاملا مرتبط با عبارت جستجو شده بوده و کاربر با بیشترین سرعت به بهترین نتایج دست خواهد یافت.
بررسی ضعف های الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم پیج لایوت (Page Layout)



پیج لایوت (Page Layout) الگوریتم وسیعی مانند پاندا و یا پنگوئن نیست بلکه این الگوریتم ایجاد شده است که سایت هایی که تبلیغات آزار دهنده در سایت خود دارد جریمه کند.
مانند تبلیغات پاپ آب ، تبلیغات بین پست ها ، تبلیغات فلشی که در کناره های سایت قرار دارد.
این تبلیغات علاوه بر غیر حرفه ای بودن و جریمه شدن توسط گوگل عواملی مانند کاهش سرعت و انعطاف پذیری سایت ، کاهش محبوبیت نزد گوگل ، آزار مخاطب ، و کاهش بازدید کننده را به همراه دارد.
به این دلایل الگوریتم پیج لایوت ایجاد شد تا با چنین سایت هایی به مبارزه بپردازد.
پس شما هم سعی کنید مکان تبلیغات در سایت های خود را هوشمندانه انتخاب کنید و تا میتوانید حجم تصاویر خود را کم کنید و سپس در سایت خود قرار دهید.
گوگل با آپدیت الگوریتم طرح بندی خود (Page Layout Algorithm) ، به نوعی به مدیران سایت ها و وب مسترها هشدار داد که از تبلیغات بسیار زیاد در سایت جلوگیری کنند.
هدف گوگل از این آپدیت این است که به محتوای سایت خود نسبت به تبلیغات ، بیشتر اهمیت بدهید ،کاری کنید که کاربران جذب محتوای شما باشند ، تا به حال مشاهده کرده اید که سایتی را در گوگل جستجو می کنید و وارد آن میشود ، اما باید کلی سایت را بگردید تا محتوای مورد نظر خود را از سایت پیدا کنید ، به دلیل اینکه سایت مورد نظر دارای تبلیغات بسیار زیادی است. اما این برای گذشته بود و گذشته ها گذشته است . گوگل از امروز با این نوع سایت ها برخورد جدی می کند.
گوگل این الگوریتم را بر اساس نظرات و خواسته های کاربران خود که در مدت های گذشته ، پیغام هایی برای شکایت از این سایت ها داده بوند ، ایجاد و بروز رسانی کرد ، کاربران از وجود یک جنگل لینک و تبلیغات در سایت خسته می شوند ، از این پس گوگل این خستگی را می فهمد و رتبه سایت مورد نظر را شدیدا کاهش خواهد داد.
این الگوریتم در سایت هایی که تبلیغاتی بسیار زیادی ندارند ، هیچگونه تاثیری نخواهد گذاشت ، چون بالاخره تبلیغات یکی از اصول اینترنت و تجارت الکترونیک می باشد ، گوگل اصلا چنین چیزی را نمی خواهد ، تنها هدف گوگل این است که زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود بدون هیچگونه تکان دادن اسکرول (scrolling) محتوای شما را مشاهده کند.
اگر سایت شما هم دارای تبلیغات بسیار زیاد و بزرگی در اول صفحه می باشد ، سعی کنید تا زمانیکه خزنده گوگل وارد سایت شما می شود ، آن را اصلاح کنید در غیر اینصورت گوگل ، شما را از اتوبوس خود ، بیرون خواهد انداخت.
به هر حال ، گوگل از شما رعایت عناصری را می خواهد :
به طراحی بی اعتنایی نکنید
اگر شما با سایتی که در هم بر هم و بسیار شلوغ است و در این صفحه شلوغ تبلیغات زیادی وجود دارد ، انتظار اعتماد کاربران را به خود دارید کاملا در اشتباه هستید ، قرار دادن تبلیغات در هدر سایت تنها در صورتی ممکن می شود که شما از آن ها به صورت هوشمندانه استفاده کرده اید و اگر شما در بالای سایت خود از تبلیغات بزرگ و برجسته ای استفاده کرده اید مطمئن باشید که گوگل با شما برخورد خواهد کرد. به عبارتی دیگر ، گوگل به طراحی سایت نیز رتبه می دهد.
اسلایدر ها مورد هدف این الگوریتم نیست
اسلایدر ها و معمولا عناصری که با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد می شوند ، گوگل آن ها را مورد تاثیر قرار نخواهد داد ، به عبارتی دیگر Page Layout Algorithm کاری به کار جاوا اسکریپ ندارد
این را هم بدانید که گوگل اعلام کرده است که از بین هر ۱۰۰ سایت ، ۱ سایت مورد هجوم این الگوریتم قرار گرفته است.
الگوریتم کبوتر


سئوی محلی رمز موفقیت آینده

سئوی محلی یا local Search Engine Optimization مدت هاست که مورد توجه موتورهای جستجو و به ویژه گوگل بوده است. در این روش نتایج جستجو متناسب با محل جغرافیایی کاربر تعیین میشوند. بعنوان مثال اگر شما عبارت “رستوران” را در گوگل جستجو کنید رستوران هایی که به شما نزدیکتر هستند جایگاه بهتری در نتایج جستجو برای شما خواهند داشت و خیلی بعید است که آدرس رستورانی خارج از شهر خود را در نتایج مشاهده نمایید.
اطلاعات موجود در سیستم های گوناگونی مانند نقشه گوگل و Google Bussiness برای تعیین محل شرکت ها و تجارت های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد و موقعیت جغرافیایی شما براساس آی پی تعیین میگردد.
الگوریتم کبوتر گوگل

گوگل الگوریتم جدیدی برای بهبود نتایج جستجو براساس موقعیت کاربران و جستجوی محلی ارائه کرده است. این تغییرات هم در نتایج جستجوی صفحات اینترنتی و هم در جستجوی نقشه گوگل تاثیر گذار خواهند بود و بنظر میرسد که موجب جابجایی های بسیاری در رتبه بندی صفحات گردد.
الگوریتم جدید گوگل مانند پنگوئن و پاندا نبوده و یک الگوریتم مبارزه با اسپم نیست، هدف آن بهبود نتایج موجود براساس موقعیت جغرافیایی کاربر و تجارت ها می باشد.
هنوز هیچ نام مشخصی برای این الگوریتم جدید از طرف گوگل معرفی نشده و وبمستران نام کبوتر یا Pigen را برای آن انتخاب کرده اند. نام الگوریتم کبوتر به این دلیل انتخاب شده است که در گذشته کبوترها برای ارتباطات محلی و نزدیک استفاده میشدند.
گوگل اعلام کرده است که الگوریتم کبوتر استفاده بهتری از توانایی های اطلاعاتی گوگل کرده و صدها عامل را در رتبه بندی نتایج جستجو در نظر خواهد گرفت. به ویژه استفاده از اطلاعاتی شامل کلمات مشابه، غلط های املایی کاربران، تخمین محل و فاصله از توانایی های این الگوریتم جدید خواهند بود.

الگوریتم کبوتر در حال حاضر تنها برای جستجوهایی که به زبان انگلیسی انجام میشوند فعال شده و هنوز اطلاعاتی در مورد زمان راه اندازی آن بر روی تمامی زبان ها شامل زبان شیرین فارسی ارائه نکرده است. همچنین میزان تاثیر آن بر نتایج جستجو و درصد سایت هایی که شاهد تغییراتی در بازدید خود خواهند بود در حال حاضر مشخص نمی باشد.
تا زمان راه اندازی الگوریتم کبوتر برای ایران و زبان فارسی فرصت دارید تا توجه بیشتری به سئوی محلی و رعایت اصول آن داشته باشید. اگر شما دارای تجارتی با مکان مشخص هستید (مانند رستوران، مطب، باشگاه و …) توجه به سئوی محلی میتواند شانس جذب مشتری از گوگل را برای شما افزایش داده و موجب شود تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
چرا رتبه بندی کبوتر (Pigeon Rank) به خوبی کار می کند

کبوترخاکستری پرنده ای است که می تواند جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کند ، و این همان قابلیتی است که موجب می شود موتور جستجو نیز از میان هزاران سایت ایندکس شده سایت های مرتبط و مطلوب را بیابد.

گردآوری جمعی از کبوتران به صورت خوشه ای متراکم موجب تسریع فرآیند جستجو شده و با توجه به قابلیت های توضیح داده شده در مورد این الگوریتم، افزایش سرعت نه تنها از کیفیت مطالب ارائه شده نکاسته بلکه دقت آن را نیز بیشتر کرده است.
زمانی که مطلبی در گوگل جستجو می شود به قفس داده ها (جایی که صفحات نتایج با سرعت بسیار زیادی بررسی می شوند) منتقل می شود.زمانی که نتیجه ی مرتبط با مطلب مورد جستجو توسط یکی از این کبوترها در خوشه ای یافت شود کبوتر آن را انتخاب کرده و به اصطلاح به آن نوک می زند. به ازای هر یک از این نوک زدن ها رتبه ی کبوتر (PigeonRank) صفحه ی مربوطه افزایش می یابد. صفحاتی که بیشترین نوک را به خود اختصاص داده اند در اول صفحه ی نتایج کاربر نمایش داده می شوند و صفحات با توجه به تعداد نوک زدن ها رتبه بندی می شوند.
به روز رسانی الگوریتم کبوتر رتبه دایرکتوری های محلی را ارتقا داده است

در راستای انتشار الگوریتم کبوتر ، مطلبی که کاملا محسوس است وضعیت بهتر دایرکتوری های محلی در نتایج جستجوی گوگل می باشد.
برای مثال زمانی که “رستوران های تهران” را جستجو کنید ، موتور جستجوی گوگل ، دیگر رستوران ها را به صورت نتایج مجزا نشان نمی دهد بلکه دایرکتوری های و لیست های مشخص رستوران های تهران را ارائه می کند. این در حالی است که با توجه به اعتبار دایرکتوری ها آنها را رتبه بندی کرده و پس از ارائه ی لیست های معتبر و محبوب به سراغ نیازمندی ها می رود.

جالب است بدانید پس از آن در صفحه ی دوم تازه به مقالاتی از روزنامه های معتبر می رسیم که آنها نیز لیستی از رستوران ها را در قالب راهنما ارائه کرده اند. و در آخر شاید در صفحات سوم یا چهارم به سایت های اختصاصی رستوران ها دست یابیم.
این نتایج نه تنها در مورد عبارت “رستوران های تهران” تغییر کرده است بلکه در رابطه با سایر عبارات این چنینی مانند “هتل های مازندران” و … نیز می توانید شاهد این به روزرسانی مفید باشید.
در نهایت بررسی های انجام شده حاکی از آن است که به روز رسانی الگوریتم کبوتر بهترین نتیجه را برای دایرکتوری های محلی به همراه داشته است و این امر کاملا با گفته ی قبلی گوگل در مورد “مرتبط ساختن نتایج محلی با سیگنال های رتبه بندی سایت” سازگار است. این به روز رسانی موجب شده تا دایرکتوری های عظیم و سایت های با سئوی پیشرفته به خوبی نتیجه بگیرند و متعاقبا سایت های اختصاصی مربوط به رستوران ها یا هتل ها و … برای رقابت به چالش دشواری کشیده شوند. این رقابت برای دایرکتوری های تازه تاسیس نیز مشکل خواهد بود.

الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon


اشنایی با الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon
طبق اخباری که در اسفند ماه سال ۹۳ (۲۶ فوریه) از طرف گوگل منتشر شد دنیای وب در انتظار الگوریتم جدیدی از طرف این موتور جستجو نشست که از آن با عنوان “موبایل گدون” یاد می شود. در آن زمان، گوگل تاریخ اردیبهشت سال ۹۴ (۲۱ آوریل) را به عنوان زمان انتشار الگوریتم جدید خود معرفی کرد که هدفش هم راستا شدن وب سایت ها با ساختار موبایل و تبلت است. حال قصد داریم تا در این مقاله با الگوریتم جدید گوگل بیشتر آشنا شویم.
موبایل گدون نام الگوریتم جدید گوگل می باشد که هدفش ارزیابی وب سایت ها به جهت هم راستا شدن و هم خوانی با سیستم مرورگر تبلت و موبایل است که به اصطلاح به آن Mobile Friendly گفته می شود و این به آن معنی است که بعد از حضور این الگوریتم، وب سایت هایی که در بیس طراحی خود از امکانی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح واکنشگرا یا Responsive گفته می شود استفاده نکرده باشند، در رتبه بندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.
وجود این اتفاق، بسیاری از وب سایت های بزرگ دنیا را با یک چالش اساسی مواجه کرد و باعث شد که آنها به این الگوریتم جدید لقب “موبایل گدون” که برگرفته از آرماگدون می باشد را بدهند.
از آنجایی که امروزه استفاده کاربری و کاربردی از موبایل و تبلت و استفاده ی کاربران آنها از اینترنت رو به افزایش می باشد، گوگل در راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه این الگوریتم گرفت و شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی می شود را بصورت زیر تشریح کرد:


  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد
  • عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)
  • استفاده از متن به نوعی که نیاز به بزرگ نمایی نداشته و قابل خواندن باشد.
  • قراردادن لینک ها با فاصله معقول بصورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه وجود نداشته باشد.



در حال حاضر گوگل این شرایط را برای تمامی وب سایت ها و با هر زبان در سراسر دنیا به کار می برد و به این نکته اشاره کرده است که الگوریتم جدید، تاثیر مستقیم بر روی نتایج گوگل خواهد داشت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در حال حاضر، فقط هنگامی که از طریق موبایل به جستجو می پردازید تاثیر این الگوریتم را مشاهده خواهید کرد اما دیری نخواهد گذشت که تاثیر آن، تمامی حالات جستجو و نتایج آنها را در بر خواهد گرفت و بزودی تغییرات بزرگی را در نتایج جستجوی گوگل شاهد خواهیم بود.
اگر وب سایت شما بصورت Mobile Friendly طراحی شده باشد می توانید منتظر افزایش رتبه بندی سایت خود در نتایج جستجو باشید در غیر اینصورت، سقوط رتبه در انتظار شماست.
نکته مثبتی که در این الگوریتم وجود دارد، Real Time (بروز رسان) بودن آن است و این بدان معناست که اگر طراح وب سایت اقدام به ایجاد تغییرات در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود کند، رتبه آن سایت بهبود خواهد یافت.
نکته بسیار مهم: برای مقابله با این الگوریتم به هیچ وجه از نسخه موبایل به جای قالب واکنشگرا برای وب سایت خود استفاده نکنید. طراحان زیادی هستند که نمی خواهند نسخه اصلی سایت خود را تغییر و به قالب واکنشگرا تبدیل کنند و به جای آن، تصمیم به طراحی نسخه موبایل می گیرند و کاربران را به زیردامنه سایت خود منتقل می کنند. استفاده از این روش مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که اولین و اصلی ترین مشکل، Duplicate Content است که از نظر گوگل اهمیت بسیار زیادی را داشته و مشکلات زیادی را برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.
خوشحال می شویم تا دیدگاه و تجربیات خود را در زمینه الگوریتم موبایل گدون و محیط واکنشگرا، با ما در میان بگذارید.


منبع