در بین مردم عادی فهم درستی از بازاریابی شبکه‌ای یا نت ورک مارکتینگ وجود ندارد و به همین خاطر وقتی اقدام به آن می‌کنند دچار مشکلات بسیار و ناکامی‌های بیشتر می‌شوند. بازاریابی شبکه‌ای به تازگی در همه جا نقل محافل شده است، علت این بحث‌ها بیشتر به خاطر این است که بازاریابی شبکه‌ای به منزله نوعی کسب و کار معرفی شده است بدون اینکه برای این نوع کسب و کار آموزش و فرهنگ سازی شده باشد. این نبود آموزش و فرهنگ سازی ناکامی‌های و دلزدگی‌های بسیاری را باعث شده و خواهد شد. در صورتی که خیلی از نمونه‌های تجارت و به خصوص بازاریابی چند سطحی‌ام. ال. ‌ام نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی می‌باشد، اما آنچه در عمل دیده می‌شود فهم نادرستی است که در بین عموم فراگیر شده است و یا اینکه فعالیت‌های آموزش و آماده‌سازی ذهن‌های عمومی و حتی بعضی از مسئولان مملکتی پیش از اینکه شروع شود به شکست منجر شده است. بازاریابی به روش چند سطحی یا‌ام. ال. ‌ام یکی از شیوه‌های واقعی و عملی بازاریابی محصول و خدمات می‌باشد اگر به درستی اجرا شود. این مدل بازاریابی بسیار دشوار می‌باشد و به یقین توسط آن یک شبه میلیاردر نمی‌توان شد ولی اگر به طور صحیح اجرا و پیاده سازی شود و آموزش‌های ضروری صورت گیرد اشخاص یا شرکت‌ها به درستی قادر خواهند بود از آن به منزله یک گونه کسب و کار برای پدید آوردن درآمد ثابت و هم به منزله یکی از راهکارهای بازاریابیشان بهره ببرند.
اشخاصی که قصد دارند در کسب و کارشان به موفقیت برسند، یکی از کارهایی که انجام می‌دهند دنبال افراد موفق پیشرو روانه می‌شوند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند اینگونه است که مدل‌های کسب و کار یا مدلهای بیزینس شکل می‌گیرند. و از سویی دیگر می‌توان از ارتباطات اطراف خود برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای استفاده کرد و آن‌ها را تبدیل به فرصت مناسبی برای کسب و کار نمود. این ارتباطات به صورت به هم پیوسته قادر است بر شبکه گسترده‌ای از افراد تاثیر بگذارد و افراد بیشتری را درگیر کند. با درگیر شدن افراد بسیار مسلما می‌توان به گردهمایی‌ها و جلسه‌های مشترکی برای تبادل اطلاعات بین اعضا و افراد اقدام کرد.






در طراحی سایت بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی یکی از گونه‌های کسب و کار می‌باشد.


که در چند سال اخیر به خصوص به خاطر اینترنت بسیار فراگیر شده است. بازاریابی کاری است که در طول آن قصد داریم به اشخاص یاری بکنیم که محصول یا خدمات ما را که به طوری مورد نیاز مشتری‌ها می‌باشد را برای آن‌ها فراهم کنیم. در گونه کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای، در واقع ما به لایه‌های متفاوت اشخاص راه می‌یابیم تا بتوانیم محصول و خدمات مفید برای مشتری‌ها را برای آن‌ها عرضه کنیم و به آن‌ها نیز توصیه کنیم که محصول و خدمات ما را بخرند در واقع همین که به آن‌ها توصیه می‌کنید که کالا و خدمات شما را که مورد پسند خودتان نیز هست را داشته باشند در حال فعالیت «بازاریابی» هستید.
همه این کار‌ها تا وقتی که اینترنت مثل امروز همه گیر نشده بود با تبلیغ شفاهی و ارائه محصول و خدمات به صورت حضوری انجام می‌شد. پیش از اینترنت، امکان اینکه اشخاص «توصیه کننده» یک محصول یا خدمات مورد نظر بتوانند از توصیه یا در واقع فعالیت بازاریابی خود استفاده نمایند یا اصلا وجود نداشت و یا میزان آن خیلی کم بود و به این منوال که امروز از آن یاد می‌شود، صحبتی از آن به میان نمی‌آمد. بازاریابی چند سطحی یک مدل کسب و کار می‌باشد تا زمانی که یک محصول مصرفی یا خدمات قابل مصرف در بین باشد و در همه جای دنیا به صورت قانونی می‌باشد و در ایران نیز باید باشد. اما در حالی که فعالیت‌ها بر پایه یک سیستم هرمی بدون محصول یا خدمات مصرفی در نظر باشد- یعنی فقط یک نام تجاری را به نوعی روی هوا بخواهد تبلیغ کند، این روش در همه جای دنیا غیرقانونی است و مسلماً در ایران هم غیرقانونی می‌باشد. وقتی از گونه‌های کسب و کار یا تجارت حرف می‌زنیم، از گونه‌هایی حرف می‌زنیم که برای شخص یا اشخاص در گیر آن، درآمدزا می‌باشد. نوع درآمدی که این مدل بوجود می‌آورد، همانند درآمدی است که اشخاص از به حساب گذاشتن مبلغی پول در بانک و در حسابهای س#### کوتاه یا بلند مدت خود حاصل می‌کنند، یا مثلاً افرادی که کتابی می‌نویسند یا ترجمه می‌کنند و با هر نوبت چاپ، درصدی از پشت جلد کتاب به هنگام فروش ضرب در تیراژ کتاب نصیب آن‌ها می‌شود. این نوع درآمد اصطلاحاً Residual Income یا درآمد مضاعف خوانده می‌شود که وقتی این نوع درآمد در بانک‌ها یا در صنعت نشر قانونی است پس در مدل کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای هم قانونی است. مورد دیگر که در‌ام. ال. ‌ام وجود دارد، یک تصاعد هندسی و دوبلیکیشن می‌باشد. در حالت کلی عامل موفقیت در این کسب و کار‌ها منوط به ارتباط شما با افراد بیشتر و گسترش این دامنه به افراد دیگر است یا به تعبیر دیگر چنانچه شما با اشخاص زیادی در ارتباط باشید، موفقیت شما به نوعی تضمین شده است.