تا کنون مطالب بسیاری در زمینه Search Engine Optimization منتشر شده و لزوم به کار گیری اصول Search Engine Optimization در طراحی سایت مورد بررسی قرار گرفته است. اما SEM چیست؟ آیا کارایی SEM مانند Search Engine Optimization است؟ آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت تعریف معرفی SEM و تفاوت های SEM و Search Engine Optimization و مزایا و معایب هر کدام نسبت به یکدیگر است. اما پیش از این که شروع کنیم لازم می دانم دوباره یک تعریف مختصری از Search Engine Optimization داشته باشیم. با اینتن همراه باشید…

مقدمه ای از سئو
همان طور تمام علاقه مندان به زمینه طراحی سایت می دانند، سئو یا Search Engine Optimization مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. در واقع تمام کارهایی که در جهت شناسایی بهتر مطالب سایت به موتور های جستجو انجام می شود تا رتبه بهتری پیدا کرده و بیشتر مورد بازدید کاربران قرار گیرند، جزء عملیات سئو کردن محسوب می شود. اقداماتی نظیر تولید محتوای با کیفیت با رعایت اصول عنوان بندی و لینک دهی مناسب و… . البته سئو سایت مسائل بسیار پیچیده ای را شامل می شود که هریک از نکته های آن نیازمند توضیح طولانی در قالب یک مطلب می باشد. پس برای آن که در زمینه سئو به فردی حرفه ای بدل شوید باید مطالب بسیاری از نکات مختلف سئو در طراحی سایت مطالعه کرده باشید. برای توضیح تفاوت های SEM و Search Engine Optimization بیشتر از این توضیحات اولیه نیازی نیست.

تعریف اولیه SEM برای درک تفاوت های SEM و Search Engine Optimization
SEM در واقع مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنی بازاریابی به کمک موتور های جستجو است. این یعنی تمام اقداماتی که در سایت انجام می گیرد تا از موتور های جستجو به عنوان یک بازاریاب استفاده نماید. در واقع با شناساندن سایت خود به موتور های جستجو، افرادی که به دنبال خرید محصولات شما هستند به سمت سایت شما هدایت خواهند شد. این یعنی موتور های جستجو به شما کمک می کنند سایت شما سود مالی بیشتری داشته باشد. دقیقاً همان کاری که بازاریابان دیگر انجام می دهند. اگر بخواهین به اولین نکته در تفاوت SEM و SEO اشاره داشته باشیم باید بگوییم Search Engine Optimization پیش نیاز SEM است. یعنی ابتدا باید سایت خود را Search Engine Optimization کرده باشید و سپس در جهت بازاریابی از آن استفاده نمایید.


اقداماتی که در جهت SEM کردن سایت انجام می گیرد
اولین اقدامی که باید برای SEM کردن سایت انجام داد این است که باید ساختار سایت را اصلاح کرد. سپس با توجه به محصولات و کلماتی که ممکن است کاربر جستجو نماید و او را به سایت شما برساند تا محصولات شما فروش رود باید کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب نمایید. وضعیتی که سایت شما و رقبای شما دارند باید مورد بررسی قرار گیرد و مطالب جدید در جهت بهبود وضعیت شما در میان رقبایتان ایجاد نمایید. در این راستا می بایست عناوین مطالب و توضیحات متای آن ها را متناسب با کلمات کلیدی و عبارات مورد جستجو تعیین نمایید. لینک دهی ها را به صورت هدف مند ایجاد کرده و تمام پارامتر های دیگر سایت را بهینه نمایید.

تفاوت های SEM و Search Engine Optimization در قالب مثال
فرض کنید عبارتی را در موتور های جستجو مانند گوگل جستجو کرده اید. نتایجی که به شما نشان داده خواهد شد ممکن است سایت هایی باشند که به روش های رایج Search Engine Optimization شده اند و یا سایت هایی باشند که برای تبلیغ در گوگل مبلغی پرداخته و در جایگاه های نخست نتایج نمایش داده می شوند. در واقع در حالت دوم از موتور های جستجو به منظور بازاریابی بهره گرفته شده است. حال این تبلیغات ممکن است به صورت کلیکی باشد یعنی بازای هر کلیک کاربران مبلغی از اعتبار کاسته شود و یا به صورت دوره ای یا اجاره ای باشد. در واقع حالت دوم که جنبه بازاریابی دارد همان SEM است.



بررسی مزایای
SEM نسبت به Search Engine Optimization

برترین مزیتی که SEM نسبت به Search Engine Optimization دارد و از مهم ترین تفاوت های SEM و Search Engine Optimization به شمار می آید این است که در این روش در مدت زمان بسیار اندک آمار بازدید سایت را بسیار بالا خواهد برد. در واقع این برای زمانی است که شما می خواهید خیلی سریع سایت خود را به افراد زیادی نمایش دهید. مثلا در جشنواره ای نیازمند تبلیغات مناسبی هستید که فرصت ماه ها منتظر ماندن برای Search Engine Optimization کردن سایت خود را ندارید.

بررسی معایب SEM نسبت به Search Engine Optimization
SEM در ایران یک مشکل بزرگ دارد که هنوز حل نشده است. در واقع فیلترینگ ایران برای جلوگیری از خروج دلار از کشور مخالف صرف هزینه سایت ها برای تبلیغ در گوگل هستند و افرادی که چنین کاری را انجام دهند با فیلتر سایت خود مواجه می شوند. در واقع یکی از تفاوت های SEM و Search Engine Optimization در ایران می توانید همین بحث فیلترینگ باشد. افراد با SEM کردن سایت خود، خود را در رتبه های نخستین نتایج جستجو مطرح می نمایند ولی این کار برایشان سودی نخواهد داشت. البته عده زیادی برای آن که این مشکل را تا حدودی حل نمایند در قسمت توضیحات متای سایت خود از عبارت هایی در توضیح اینکه این سایت فیلتر نیست و به آدرس فلان مراجعه نمایید یا با شماره فلان تماس بگیرید، استفاده می کنند اما باز هم بازدهی قابل انتظار را نخواهد داشت. دیگر عیبی که SEM دارد این است که اغلب سایت ها از این روش سوء استفاده کرده و مخاطبان گوگل را با وعده های تو خالی به سایت خود می کشانند بلکه فروشی داشته باشند. در واقع صاحبان سایت ها وقتی می بینند با این کار در رتبه خوب گوگل قرار می گیرند دیگر محتوای با کیفیت در سایت خود نمی گذارند. این عامل غیر رسمی ترین تفاوت از تفاوت های SEM و Search Engine Optimization است. چرا که قانونی نوشته نشده که حتما این اتفاق می افتد ولی زیاد شاهد چنین قضیه ای بوده ایم. در نهایت پیشنهاد اینتن این است که برای Search Engine Optimization کردن سایت خود وقت بگذارید و رتبه مناسبی را