قسمت دوم


ضبط صدا در استودیوی خانگی


این روزها خیلی از هنرمندان عرصه موسیقی دوست دارند استودیوی شخصی خودشان را داشته باشند چرا که اجاره استودیو بالاست و در همه مواقع هم به استودیو حرفه ای و تجهیزات کامل آن نیازی نیست. استودیو های خانگی همیشه ارزانتر هستند و در طول چند سال گذشته کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. تجربه نیز نشان داده که کیفیت قطعه ضبط شده بیشتر از آنکه به تجهیزات بستگی داشته باشد به دانش و مهارت کاربری که از آنها استفاده می کند ربط دارد و این به آن معناست که برای ضبطی با کیفیت از یک اثرارزشمند باید اصول و قواعد را به درستی بشناسید.


برای رسیدن به دانش این کار برای شما قوانین و مراحلی را گرد آورده ایم.


در ابتدا چهار گام اساسی برای ساخت یک قطعه موسیقی از شروع تا خاتمه ی ضبط یک آهنگ شامل چندین مرحله متفاوت و دشوار است و ممکن است برای یک تازه کار تسلط پیدا کردن بر این مراحل سخت باشد مهمترین دشواری این دو نکته هستند :



  • به یاد داشتن مراحل مختلف
  • دانش اینکه این مراحل چگونه در کنار هم شما را به هدفتان می رساند

چهار مرحله کلی :


ضبط – ویرایش – میکس – مسترینگ


مرحله اول:


ضبط


در سیستم های مدرن دو مزیت مهم نسبت به زمان قدیم وجود دارد.


اول اینکه متخصص ضبط می تواند صدای هر ساز را به طور جداگانه شکل داده و تنظیم کند و دوم آنکه صدای هر ساز را به طور جداگانه ضبط کند .


با این روش یک نفربه تنهایی می تواند از پس تمام مراحل بر بیاید و نیازی به یک تیم از موزیسین ها و متخصصین نیست. هر متخصصی شیوه کاری مخصوص به خودش را دارد اما نکات اساسی ضبط یک قطعه مشترک هستند .


چهار پله یک ضبط موفق:



  • به وجود آوردن یک ترک جدید :

خیلی از افراد یک کلیک- مترونوم می سازند تا تمپوی آهنگ خودشان را تشکیل دهند اما می توانید به جای اینکاراز یک لوپ از پیش آماده درام هم استفاده کنید . می توانید از روش سومی هم استفاده کنید و یک دمو(آهنگ ابتدایی) را آماده کنید .



  • ضبط سازهایی که صدای ریتمیکی دارند :

صدای سازهای ریتمیک پایه ی یک آهنگ است. وقتی یک گروه نوازنده با هم می نوازند اولین صدایی که جلب توجه می کند صدای درام است. برای همین هم منطقی است که اولین سازی که ضبط می شود صدای درام و بیس باشد و در صورت نبود این سازها در موسیقی ، صدای سازهای ریتمیک دیگری چون گیتار آکوستیک را می توان جایگزین کرد .



  • ضبط سازهای هارمونیک :

همانند پیانو ، گیتار ،سینتی سایزر ، شیپور و …



  • ضبط ملودی های آهنگ :

ابتدا ملودی های اصلی را ضبط کرده و بعد ملودی های مکمل .



  • اضافه کردن رنگ :

همچون صدای خواننده همخوان (اصطلاحا ًزیر صدا )، صدای پیانوی پر کننده ، صدای سمپل ها و افکت ها .


مرحله دوم :


ویرایش


بعد از اتمام ضبط نوبت آن است که آنرا مرتب و تر و تمیز کنید چرا که هر قدر دقت کرده باشید باز هم ضعف هایی در کارتان هست . اشباه هایی که باید حتما ً از بین ببرید .


پنج پله اصلی یک ویرایش :


۱-ارنجمنت( مرتب سازی ،تنظیم)


۲- کامپینگ (مطابقت دهی – سینک )


۳- کاهش و از بین بردن نویز (صداهای مزاحم)


۴- ویرایش و دقیق کردن زمان هر صوت


۵-ویرایش صداهای خواننده


با تنظیم٬ شما نگاهی به کل اثر خود می اندازید و درمی یابید کجای آن موثر است و کدام قسمت غیر مفید است . برای مثال شما می توانید قسمتی را پاک یا جا به جا کنید .


با کامپینگ بهترین صدای ضبط شده از هر ساز را انتخاب کرده و در اثر قرار می دهید البته می توانید هر قسمت را از یک برداشت انتخاب کنید و به همدیگر متصل نمایید .


از بین بردن نویز شامل صداهای مزاحم ابتدا و انتهای ضبط و یا در میانه آن است ، صداهایی همچون صدای تنفس خواننده یا نوازنده ،صدای پا ، تکان خوردن وسایل اتاق ضبط همچون صندلی ، خش خش آمپلی فایر و یا حتی صدای سکوت مرده فضا .


برای از بین بردن نویز می توانید یک فیلتر بالا گذر در پایین ترین سیگنال ساز غیر بیس قرار دهید تا صداهای مزاحم را از بین ببرید .


در دقیق کردن زمان هر صوت شما اضافات هر صدایی را از بین می برید .


در مرحله پنجم با روش هایی همچون Auto Tune صدای خواننده یا سازهای ملودیک را بهبود می بخشید.


مرحله سوم :


میکس


بعد از آنکه ویرایش و تنظیم صداهای مختلف آهنگ خود را به پایان رساندید هدف بعدی شما این است که همه آنها را به درستی با هم در بیامیزید . فرآیندی که به میکس مشهور است. میکس خوب یک هنر است اما مراحل مشخص و پایه ای آن را می توان فرا گرفت.


شش پله اصلی میکس



  • بالانس کردن فیدر ها : صدای هر ساز در مقایسه با دیگر سازها خیلی بالا یا خیلی نرم نباشد.
  • پنینگ : صدای هر ساز را در جایگاهی مشخص قرار دادن . مثلا ساز درام را همواره در مرکز انتهایی سن قرار می دهند و باید در موسیقی ضبط شده نیز به گونه ای عمل کنید تا صدای درام جایگاهی مشابه داشته باشد . این الگو برای همه ی سازها وجود دارد و باید رعایت شود .
  • اکولایز : تنظیم فرکانس صدای هر ساز به گونه ای که صدای سازهای مختلف در یک فرکانس همانند نباشند و به خاطر همپوشانی کیفیت خود را از دست ندهند .
  • کامپرس : لول کردن محدوده دینامیکی هر ساز برای آنکه صدای هر نتی به طور مشخص شنیده شود و صداهای میکس شده سطح کیفی بالایی داشته باشند.
  • واخنش (ریورب) : بعد دادن به صدا به گونه ای که صداهای آهنگ دارای عمق و حجم به نظر برسند و فضای اتاق اجرای موزیک مد نظر تنظیم کننده را مشابه سازی کنند .
  • اتوماسیون : امکان تغییر تنظیمات مختلف را به تنظیم کننده می دهد و به موزیک تحرک و شادابی می بخشد.

مرحله چهارم :


مسترینگ


اگر موزیکی که ساخته اید شخصی است و نمی خواهید آنرا برای کسی جز خانواده و دوستانتان پخش کنید می توانید از خیر مستر کردن آن بگذرید اما اگر می خواهید بهترین کیفیت را به دست بیاورید یا به طور حرفه ای کار کنید مستر کردن برای شما الزامی است.


سه پله اصلی مسترینگ



  • بالابردن سطح صدا : تا جایی که دیستورشن و آسیب هایی دیگری به صدا های مختلف وارد نشود .
  • بالانس کردن فرکانس ها
  • بعد دادن استریویی با پلاگین های مخصوص حس عمق بیشتری به صداهای آهنگ بخشیدن را می گویند.

وقتی همه چیز کامل بود وقت آن است که نرخ نمونه برداری (بیت ریت) مناسب برای آهنگ خود را انتخاب کنید. این نرخ بسته به فضایی است که می خواهید قطعه خود را در آن ذخیره کنید مثلا ً در cd صوتی این واحد برابر ۴۴٫۱ kHz/16 Bits است .


امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم


راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم


ترجمه : میثم موخر


گردآوری : صدابرداران