رتبه الکسای سایت یک ابزار اندازه گیری میزان محبوبیت سایت نسبت به سایت های دیگر می باشد که بر اساس پارامتر های مختلفی از جمله درصد خروج کاربران در اولین بازدید (Bounce rate)، آمار بازدید روزانه صفحات (Daily Page-views) و مدت زمان سپری شده کاربران در سایت (Daily Time) تعیین می گردد.


Alexa.com سایت مربوط به شرکت Alexa است که زیر مجموعه ی شرکت آمازون می باشد. الکسا در زمینه ی تحلیل رتبه و میزان ترافیک سایت ها به شهرت رسیده است. این شرکت هم اکنون در کالیفرنیای امریکا قرار دارد.


این رتبه در سطح کشوری و جهانی و بر اساس تعداد بازدیدکنندگان سایت که نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند تعیین می شود. تعیین شدن رتبه به وسیله ی یکسری الگوریتم ها و معیار های محاسباتی خاص انجام شده و اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه ی کاوش و رفتار مخاطبین سایت ارائه می دهد.


در میان تمامی سایت های مطرح دنیا، گوگل با توجه به میزان بازدید روزانه، در صدر جدول رتبه بندی سایت الکسا قرار دارد. الکسا در این باره بیان کرده است که هر چه رتبه ی سایت به اولین رتبه نزدیک تر شود، افزایش رتبه به مراتب سخت تر خواهد شد. برای مثال در رتبه های میلیونی، ارتقا رتبه بسیار راحت تر از حالتی است که رتبه ۲ یا ۳ رقمی باشد.


می توان نتیجه گرفت این رتبه به ۲ عامل مهم و کلیدی بستگی دارد:


1- میانگین بازدیدکنندگان روزانه سایت (average daily visitors)


2- تعداد صفحات بازدید شده سایت در ۳ ماه اخیر (page-views)


آیا رتبه الکسا قابل اعتماد است؟
این رتبه از برخی جهات دارای مشکلاتی است. فرض کنید کاربران یک سایت در زمینه ی وب اطلاعات کافی ندارند و نوار ابزار الکسا (Alexa Toolbar) را نصب نکرده باشند. از آنجایی که این شاخص تنها ترافیک کاربران دارای نوار ابزار الکسا را بررسی می کند، توانایی تحلیل ترافیک کاربرانی که پیش تر اشاره کردیم را ندارد. در نتیجه حتی اگر ترافیک واقعی یک سایت بالا باشد، ممکن است رتبه الکسای پایینی داشته باشد.
با این حال این شاخص همچنان اهمیت بالایی در انتخاب سایت ها دارد و در بیشتر مواقع، شرایط تعیین کننده ای دارد. برای مثال سایت هایی که قصد دارند تبلیغات خود را به سایت های مرتبط در این زمینه بسپارند، یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می دهند، شاخص رتبه الکسای آن سایت است.


علاوه بر این موضوع، اطلاعاتی که سایت الکسا در رابطه با شناخت مخاطبین سایت و نیازهایشان ارائه می دهد در سرمایه گذاری روی گروه های مختلف مشتریان بر اساس سلایق و علایق، بسیار مؤثر می باشد. همانطور که پیش تر نیز گفتیم، این رتبه برای سایت های تبلیغاتی و آگهی بسیار حائز اهمیت است. همچنین اگر صاحب سایت تصمیم بگیرد سایت خود را بفروشد یا لینک خاصی را به عنوان تبلیغات در سایت خود قرار دهد و درصدد ارتقای رتبه الکسای خود بر آید، افزایش این رتبه به طور مستقیم روی افزایش قیمت تآثیر می گذارد.


در این رتبه گذاری مانند بسیاری از مسائل، روش های متقلبانه نیز وجود دارد. برخی افراد برای افزایش رتبه الکسای سایت خود، نوار ابزار الکسا را بر روی چندین سیستم نصب کرده و بارها به آدرس سایت مربوطه مراجعه می کنند و یا با ارجاع های غیرحقیقی سعی در افزایش کاذب این رتبه دارند.


امروزه الگوریتم های این رتبه بندی بهبود پیدا کرده و با بررسی معیارهایی مثل میزان Daily Time on site و بررسی سایت های ارجاعی در Upstream sites به راحتی می تواند این سایت ها را شناسایی کرده و در رتبه بندی دچار اشتباه نشود.