Search Engine Optimization عملیاتی است که برای بهبود دید یک وب سایت یا فقط یک صفحه ی وب در صفحه نتایج موتورهای جستجوانجام می گیرد، که می‌تواند طبیعی و یا حتی الگوریتمی باشد. این روش از مفید ترین روش‌های بازاریابی موتور جستجو است. به طورکلی در طراحی سایت،وب‌سایت هایی که دارای بیشترین تکرار در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکننده ی بیشتری به دست می‌آورند.برای وب مسترها ی فارسی زبان یکی از عوامل مهم به دست آوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد چون بیشتر استفاده کاربران ایرانی از گوگل می باشد. ( منبع: الکسا)
انواع سئو
درطراحی سایت حرفه ای و بین طراحان سایت حرفه ای و زبده استاندارد سئو به دو دسته تقسیم می شود :
به استانداردسازی محتوای سایت گفته می شود، هر محتوایی از جمله متون سایت، عکس ها : On Page Search Engine Optimization و لینک های درون متن
باعث افزایش ترافیک ورودی سایت شده وبر یک نکته تاکید دارد: دریافت لینک ازسایت : Off Page Search Engine Optimization های دیگر!
تاریخچه ی سئو
علم سئو در اواسط دهه 1990 توسط وب مستر ها و مدیران سایتهای بزرگ پس از طراحی سایت شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایستی تمام صفحات خود را ثبت می کردند تا صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. اما امروزه با رشد اینترنت ،طراحی وب سایت وطراحی پرتال بسیار حرفه ای تر شده است.
چه کسانی به Search Engine Optimization نیاز دارند؟
هر سایتی که به دنبال تجارت پویایی است، باید وب خود را برای موتور جستجو بهینه سازی کند. هدف یک وب سایت جلب بیشتر کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات نشان داده است که بسیاری از کابران اینترنتی، وب سایت ها از طریق موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به طراحی یک وب سایت جدید یا طراحی پرتال و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید برای پیشرفت باید Search Engine Optimization را در الویت قرار داد. به یاد داشته باشید که Search Engine Optimization شما را در بازار معرفی می کند .
روش‌های معمول بهینه سازی
1-شاخص گذاری کردن
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo! ،Google ،Bing ، MSNو …از خزنده ها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمی استفاده می کنند.صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شده اند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا می شوند.بعضی از موتور های جستجو ازجمله !Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده می کنند که استفاده از خزنده ها را هم بصورت مجموعه ای از قیمت ها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click ، اجرا می کند.این برنامه ها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبه ای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمی کنند.دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project ، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند. اما برخی موتورهاى جستجوگر خریدنى نیستند و شما نمى توانید براى سایت خود رتبه اى بخرید، اینجا رتبه ها را باید به چنگ آورید و به طور مداوم براى حفظ آنها باید تلاش کنید.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه می دهد که در آن می توان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Link ها پیدا نمی شوند، اطمینان حاصل نمود. خزنده های موتور های جستجو می توانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند.تمامی صفحات ایندکس نمی شوند.همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت می تواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزنده های موتورهای جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.
2-صفحه فرود یا landing page
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.
3-انتخاب کلید واژه های مناسب
انتخاب کلید واژه های مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این رابطه است که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود.
4-جلوگیری از اجرای خزنده ها در صفحات
وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخص های جستجومی توانندعنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره می شود، بسازندکه فایلها و فهرست های خاصی را مورد خزیدن (Crawl )قرار ندهد.
منبع : طراحی سایت نونگار پردازش