۱- اطلاعات درست، مهمترین ویژگی گوگل آنالیتیکز
یکی دیگر از مزیت های گوگل آنالیتیکز آن است که اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت به شما می دهد. به طوری کلی داشتن اطلاعات نادرست و تصمیم گیری براساس آنها بسیار خطرناک تر از نداشتن اطلاعات است.


برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:
وب سایت شما روزانه ۱۰۰ بازدیدکننده دارد که از این تعداد ۹۹ نفر از آنها هیچ کلیکی بر روی تبلیغات نمایش داده شده بر روی وب سایت شما نمی کنند و تنها ۱ نفر بر روی هر ۱۰۰ تبلیغ وب سایت شما کلیک می کند.


حال اگر شما تنها به اعداد و ارقام نگاه کنید و به تجزیه و تحلیل آنها نپردازید، خوشحال خواهید بود که به صورت متوسط هر بازدیدکننده بر روی تبلیغات وب سایت شما یک بار کلیک کرده است، اما آیا این نتیجه*گیری درست است؟


به کمک گوگل آنالیتیکز شما می توانید به جزییات و رفتار بازدیدکنندگان خود دست پیدا کنید و متوجه مواردی مانند مثال بالا شوید تا در تصمیم گیری های خود دچار خطا نشوید و میزان خطا را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید. پس همواره این را به خاطر داشته باشید که اعداد بدون تجزیه و تحلیل ممکن است شما را به راه کج و نادرست هدایت کنند.


۲- تقسیم بندی قدرتمند، شاهکار گوگل آنالیتیکز
یکی از امکانات فوق العاده کاربردی گوگل آنالیتیکز تقسیم بندی های مختلف است که به شما اطلاعات ارزشمندی از بازدیدکنندگان وب سایت شما می دهد و علاوه بر آن این امکان یکی از اولین گام ها در تجزیه و تحلیل صحیح است.


به عنوان مثال به کمک گوگل آنالیتیکز می توان فهمید که بازدیدکنندگان از کدام کشور و شهر جهان به وب سایت شما مراجعه کرده اند، از چه مرورگری استفاده می کنند، از چه سیستم عاملی استفاده می کنند، کیفیت مانیتور آنها چگونه است، از طریق چه موتورهای جستجویی به وب سایت شما مراجعه کرده اند، از طریق چه کلمات کلیدی (Keywords) به وب سایت شما رسیده اند، از چه نوع اینترنتی (دیال آپ، پر سرعت و...) استفاده می کنند و هزاران بخش دیگر.


در این دوره آموزشی ما تنها به قسمت های مهم خواهیم پرداخت و کشف دیگر قسمت ها را بر عهده شما خواهیم گذاشت.


۳- مقایسه آمار توسط گوگل آنالیتیکز، روشی بهتر برای درک آمار
یکی از قابلیت های دیگر و جذاب گوگل آنالیتیکز مقایسه دقیق آمار بدست آمده از وب سایت شماست. برای درک اهمیت این قابلیت بد نیست مثالی بزنیم.


به جدول زیر توجه کنید:
مرجع بازدیدکنندگان درصد بازدیدکنندگان مفید تعداد کل بازدیدکنندگان
‏google.com ۲۴.۹۰٪ ۹۱۲۰
‏yahoo.com ۷۵.۱٪ ۳۵
اگر تنها به درصد بازدیدکنندگان (ستون وسط) توجه کنیم، احتمالا خواهید گفت که اکثر بازدیدکنندگان از طریق موتور جستجوی یاهو به وب سایت شما مراجعه کرده اند، اما اگر به تعداد کل بازدیدکنندگان (ستون سمت چپ) نگاه کنید و براساس آن درصد بازدیدکنندگان مفید را محاسبه کنید خواهید دید که بیشتر بازدیدکنندگان از طریق موتور جستجوی گوگل به وب سایت شما مراجعه کرده اند،


چرا؟ زیرا ۲۲۷۰ بازدیدکننده مفید از گوگل آمده اند و تنها ۲۶ نفر از یاهو!
به همین دلیل می توان به اهمیت مقایسه آمار پی برد و اینکه تنها نگاه کردن به درصدها و مقایسه نکردن آنها باعث می شود که در برخی موارد اطلاعات کاملا متفاوتی نصیب شما بشود!


گوگل آنالیتیکز دقیقا همین کار را به صورت رایگان برای شما انجام می دهد و با تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از وب سایت شما، اطلاعات دقیقی را در اختیار شما می گذارد که براساس آن می توانید برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت وب سایت خود برنامه ریزی کنید.


در پایان این درس بد نیست یک بار دیگر به این نکته اشاره شود که بازدیدکننده زیاد به معنای موفقیت یک وب سایت نیست و نباید تنها براساس یک مشت عدد در مورد موفقیت و عدم موفقیت یک وب سایت تصمیم گیری کرد، بلکه فاکتورهای مختلفی وجود دارند که تمامی آنها را می توان به صورت رایگان و در یک مکان به نام گوگل آنالیتیکز در دست داشت. ایجاد حساب در گوگل آنالیتیکز




در دو درس گذشته با مفهوم تجزیه و تحلیل وب و همچنین سه نکته طلایی گوگل آنالیتیکز آشنا شدید. در این درس شما را با ساختار کلی گوگل آنالیتیکز، ثبت نام و فعال کردن آن در وب سایت خود آشنا می شوید.


شاید در طول دو درس گذشته برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا ما با وجود ده ها وب سایت فعال در زمینه تجزیه و تحلیل وب و نشان دادن آمار وب*سایت ها، این همه بر روی ابزاری به نام گوگل آنالیتیکز تاکید می کنیم؟


به جای پاسخ به این سوال شما، یک مثال می زنیم تا با اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکز بیشتر آشنا شوید. فرض کنید که می خواهید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را از طریق ابزارهای وب سایت خود بسنجید؛ برای این کار شما باید یک سرور، مرکز داده ها و همچنین فضای کافی برای ذخیره کلیه اطلاعات بازدیدکنندگان خود در اختیار داشته باشید و علاوه بر آن به فرد یا افرادی متخصص نیاز دارید که این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. به همین دلیل این روش برای شما هزینه بر و وقت گیر است.


اما با استفاده از گوگل آنالیتیکز شما تنها با وارد کردن یک کد جاوا اسکریپت (Java script) تمامی مراحل بالا را بر عهده سرورهای قدرتمند گوگل می گذارید که خروجی آن همان تصویری است که در داشبورد حساب گوگل آنالیتیکز مشاهده می کنید:


در درس گذشته در مورد سه نکته طلایی گوگل آنالیتیکز صحبت کردیم، اما شاید بد نباشد که علاوه بر آن سه نکته طلایی، سه نکته نقره*ای نیز در مورد این ابزار بگوییم:
۱- دقت: استفاده از کوکی مرورگرها باعث شده است تا آمار ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکز نسبت به ابزارهای مشابه دارای دقت بیشتری باشد.


۲- هزینه: شما با استفاده از گوگل آنالیتیکز، تمامی هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری تجزیه و تحلیل آمار وب سایت خود را بر عهده گوگل می گذارید. اهمیت این موضوع زمانی روشن می شود که شما از گوگل آنالیتیکز به صورت رایگان استفاده می کنید اما هزینه های آن را گوگل پرداخت می کند!


۳- عدم قطعی: تا به حال چند بار شده است که به وب سایت گوگل بروید و باز نشده باشد؟ جواب شما احتمالا عدد صفر خواهد بود. به همین دلیل و با توجه به پراکندگی سرورهای گوگل در سرتاسر جهان، تجزیه و تحلیل وب سایت شما به دلیل مشکلات فنی هیچگاه متوقف نخواهد شد. علاوه بر آن با توجه به قدرت بالای سرورهای گوگل، سرعت باز شدن وب*سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

موفق و سربند باشید

منبع : اینترنت (چون همه جا هست )