درود.

با توجه به اينکه بيشتر شرکت*هاي ميزباني وب در ايران به علت عوامل نا مساعد در مراکز داده ايراني و همچنين پهناي باند کم و هزينه زياد براي تهيه سرورهاي خود از مراکز داده *هاي خارج از ايران مخصوصا در کشورهاي آمريکا، کانادا و المان بهره مي*گيرند . که مهمترين ويژگي برتر نسبت به مراکز داده در ايران سرعت بالا و هزينه کمتر است.البته به علت تحريم*هاي کشور آمريکا عليه ايران و همچنين عدم گسترش کارت*هاي اعتباري بين*المللي در ايران تهيه سرور در خارج از ايران نيز با مشکلات خاص خود روربرو است. با توجه به اينکه دنياي اينترنت و وب , دنيايي مجازي و بدون دسترسي فيزيکي است و تفاوت هاي زيادي با دنياي واقعي دارد و اخيرا در ايران اين رشته (میزبانی وب) مورد توجه کاربران اينترنت قرار گرفته و هيچ کنترلي از سوي دولت ايران صورت نگرفته قرار بر اين شد با کمک دوستان اطلاع رساني هاي کافي و مورد نياز براي افزايش سطح علمی کاربران اينترنت در اين رشته فراهم کنيم تا کمکي در اين عرصه داشته باشيم .
در زير نکاتي مهم و ساده براي خريد يک سرويس ميزباني وب ذکر شده است .

قبل از خريد چه کار هايي انجام بدهيم ؟
بستگي به مدل و سطح خريد ميتواند يکي از دلايل زير پر رنگ تر و مهمتر باشد .
هميشه سعي کنيد از شرکت يا سايتي خريد کنيد که در شهر يا استان محل زندگي شما باشد.
قبل از خريد چندين بار تلفن در زمان هاي مختلف به فروشنده بزنيد و سوال هاي قبل از خريد را بپرسيد . (هيچ موقع از شخصي خريد نکنيد که فقط شماره ايرانسل يا تلفن همراه استفاده مي کند)
اگر فروشنده دفتر فيزيکي دارد حتما چند مرتبه حضور فيزيکي در شرکت داشته باشيد و در مورد سرويس هايي که ارائه ميکنند سوال کنيد .
هميشه به دنبال مشتري هاي واقعي فروشنده بگرديد و کيفيت واقعي را از مشتري ها پيگير بشويد نه خود فروشنده , زيرا هيچ فروشنده اي از بدي ها و مشکلات سرويس خود صحبتي نمي کند .
هيچ وقت يک فروشنده حرفه اي در مسنجرها به دنبال مشتري نميگردد . خريدهايي که در مسنجر ها انجام مي شود بدون پایه و اساس است و قطعا بعد از مدت کوتاهي به مشکل برخود ميکنید .
در دنياي هاستينگ کلماتي مانند "بينهات" , "نامحدود" معني ندارد . هميشه اين محدوديت ها اندازه گيري مي شود , بر طبق قوانين فروشنده .
هميشه قبل از خريد قوانين فروشنده را خط به خط مطالعه کنيد که بعدا سرويس دهنده و شخص شما به مشکل بر نخورديد .
در صورتي که فروشنده روز ها و ساعاتی از هفته را براي پشتيباني تایین کرده حتما سعي کنيد در آن روز ها و ساعت ها مزاحم پشتيباني شويد .
هميشه قبل از خريد اسم شرکت , اسم شخص , ايميل , سایت , شماره حساب فروشنده را در Google سرچ کنيد و سوابق آن شخص يا شرکت را در اينترنت ببينيد .
هميشه تعادل قيمت بازار را بسنجنيد قيمت هاي خيلي پرت معمولا بعدا مشکل ساز مي شود .

بعد از خريد چه کار هايي بايد انجام بدهيم ؟
هميشه به اندازه اي که هزينه کرديم انتظار داشته باشيم . به قول معروف : هر چقدر پول بديد آش مي خوريد !!!
هميشه بعد از خريد درخواست مدرک کنيد مثل : فاکتور فروش , يا متني با اعتبار با امضا يا مهر که بعدا در صورت مشکل بدون مدرک نباشيد .
در صورتي که بعد از مدتي از کيفيت ميزبان خود راضي نيستيد هاست خود را منتقل کنيد به ميزباني بهتر . هميشه پيشگيري هزينه کمتري نسبت به درمان دارد .
سعي کنيد هميشه از اطلاعات سایت خود بک آپ بگيريد . بعد از خريد هميشه منتظر اين باشيد سرويس دهنده شما با مشکل روبرو شده است و ديگر نمي تواند به شما سرويس بدهد و حتي اطلاعات شما هم از دست رفته .
شايد بدون شک بتوان گفت رمز موفقيت يک هاستينگ و مدير سايت , BackUP است .
اگر اطلاعات سايت شما عموما در SQL ذخيره مي شود سعي کنيد هر شب از SQL کپي بگيريد و به يک جاي مطمئن انتقال بديد . اگر حجم کمي دارد مي توانيد در PC خود يک کپي نگه داريد .
اگر اطلاعات سايت شما عموما در فايل و فولدر ذخيره ميشود و حجم بالایی دارد سعي کنيد هاست BACKUP بگيريد و اطلاعات را هر از چند روز يا هفته یا ماه به هاست BACKUP منتقل کنيد .

هدف فقط و فقط اطلاع رساني براي کاهش مشکلات پيش آمده اخير است . با توجه به نو پا بودن اين رشته در این کشور تنها کمک برای بهبودی , افزايش سطح علم کاربران اينترنت در مورد اين رشته است .

تشکر یادت نره