فهم گزارشات آنالیز گوگل و توانایی های آن نیازمند درک اصول پایه ای گوگل در آنالیز و مقوله سئو سایت می باشد. فهم این نکته که گوگل چه اطلاعاتی را دستگیر، و چگونه آنها را در نرم افزارها خود تفسیر می نماید در درک بهتر بهینه سازی وب سایت کمک کننده خواهد بود. دانستن این نکات و رعایت آن در طراحی سایت نیز تاثیر گذار خواهد بود.
آنالیز گوگل شامل سه جزء می باشد.
کدهای جاوا اسکریپ در هر صفحه وب سایت
سرویس جمع آوری داده بر روی سرورهای گوگل
موتورهای پردازشگر که گزارشی از داده ها ایجاد می نماید.


کدهای جاوا اسکریپ در آنالیز گوگل
زمانی که بازدیدکننده با کدهای دنبال کننده به صفحه سایت می رسد، کدها توسط مرورگر اجرا می شود. این کدها اطلاعاتی د خصوص مرورگر بازدیدکننده و تنظیمات سیستم جمع آوری می نماید مانند رزولوشن مانیتور، سیستم اجرایی و غیره را جمع آوری می نماید.
اسکریپ سپس کوکی هایی شامل اطلاعات پایه بازدید تنظیم می نماید. این کوکی مشخص می نماید که ایا بازدیدکننده فرد جدیدی می باشد و یا اینکه دوباره به سایت برگشته است.


سرویس های جمع آوری داده در آنالیز گوگل
تمامی این اطلاعات می بایست به سرورهای آنالیز گوگل فرستاده شود تا مورد پردازش قرار گیرند. این داده ها در آنالیز گوگل و بعبارت دیگر در سئو تاثیر فراوانی را دارا می باشند.


پردازش اطلاعات بازدیدکننده
در اخرین گام، گوگل آنالیز تمامی درخواست های __utm.gif ، پاسخ های فیلتر شده و تنظیمات configرا پردازش می نماید و داده ها را در حساب شما قابل دسترس می نماید.



منبع: طراحی سایت