توضیحات متا چیست و چه کاربردی دارد؟
توسط
در تاریخ 2016/11/12 در ساعت 04:47 PM (242 نمایش ها)
[QUOTE=sepidarcarton;765530]توضیحات متا چیست؟ توضیحات متا یا متا دسکریپشن (Meta Description)، تگی در کدهای html یک صفحه وب است که میتواند تا حداکثر ۱۶۰ کاراکتر (حرف)، طول داشته باشد و خلاصهای از مطالب صفحه را در خود قرار دهد. موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و … این توضیحات را در صفحات سرچ خود نمایش میدهند و توضیحات متا از این طریق میتواند تاثیر مستقیم بر نرخ کلیک (CTR) و [URL="http://seotik.net"]سئو[/URL] داخلی (on-page SEO) صفحه و یا نوشته مورد نظر داشته باشد. کاربرد توضیحات متا چیست؟ همان طور که در ابتدا گفتیم توضیحات متا، تگِ html ای است که در قسمت html وبسایت به شکل زیر به نمایش در میآید: وظیفه توضیح متا بسیار ساده است. هدف اصلی توضیحات متا این است که بازدید کنندگان را ترغیب کند که برروی لینک شما (به جای لینک سایتهای رقیب) در صفحه نتایج جستجو کلیک کنند. به عبارت دیگر، توضیحات متا وجود دارند که با ارائه خلاصهای از موارد موجود در صفحه، به بازدید کنندگان نشان دهند که بعد از باز کردن صفحه مورد نظر در نتایج سرچ با چه چیزهایی مواجه میشوند. موتورهای جستجو میگویند که توضیحات متا به صورت مستقیم در نتایج جستجو تاثیرگذار نیستند و از آن در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده نمیکنند، اما نمیتوان انکار کرد که به صورت غیر مستقیم یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در سئو سایت هستند! می پرسید چگونه؟ گوگل با استفاده از معیار نرخ کلیک (در ازای بازدید) یا همان CTR، متوجه میشود که آیا شما یک نتیجه خوب برای نشان داده شدن در رتبههای برتر هستید یا خیر و اگر نسبت افرادی که بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند بیش از انتظارات گوگل در آن رتبه باشد، گوگل شما را به عنوان یک نتیجه خوب در نظر گرفته و رتبه شما را بالا میآورد. به همین دلیل است که بهینه سازی توضیحات متا و همچنین عناوین وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگیهای یک توضیحات متا خوب چیست؟ در این قسمت قصد داریم که به مهمترین ویژگیهای یک توضیح متای خوب اشاره کنیم. یک توضیح متای خوب بهتر است: حدود ۱۳۵ تا ۱۶۰ حرف باشد. هیچ عدد دقیقی برای توضیحات متا وجود ندارد. اما بازهی ۱۳۵ تا ۱۶۰ کاراکتری بهترین بازه موجود برای طول یک توضیح متا خوب محسوب میشود اما بسته به اینکه گوگل چه چیزی در نتایج خود به نمایش درآورد، مقدار توضیح متای نمایش داده شده میتواند افزایش یا کاهش یابد. ما حتی در برخی نتایج به توضیحات ۲۵۰ حرفی نیز برخود کرده ایم اما به عنوان مثال در همین مورد اگر گوگل در نتایج جستجوی خود تاریخ را نیز درج کند، قسمتی از توضیحات متای شما حذف شده و توضیحات شما به طور کامل در صفحه نتایج نشان داده نمیشود.
[CENTER][ATTACH=CONFIG]49092[/ATTACH][/CENTER]
پس بهتر است همیشه در زمان نگارش [URL="http://respinatech.com/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/"]توضیحات متا[/URL] ، بازه ۱۳۵ تا ۱۶۰ حرف را مد نظر خود داشته باشید. دعوت به اقدام کند. شما میتوانید صرفا یک شرح ساده از مطالب موجود در پست خود را بنویسید و درگیری کمتری با مخاطب خود ایجاد کنید و منتظر بمانید تا بالاخره روی لینک شما در نتایج گوگل کلیک کنند، و یا اینکه با یک سوال، درخواست و یا یک پیام متفاوت، کاربران خود را تشویق کنید که وارد سایت شما شوند و چیزی نصیبشان شود، کاری انجام دهند و یا اطلاعاتی عالی که هرجایی گیرشان نمیآید را به دست آورند! با این روش ذهن مخاطب شما درگیر شده و سخت میتواند که خود را کنترل کند و وبسایت شما را باز نکند! جملاتی مانند بیشتر بخوانید، همین الان آن را دانلود کنید، رایگان امتحان کنید نمونههای ساده و شخصی سازی نشدهای هستند که میتوانید در توضیحات متای اکثر پستهای خود از آن استفاده کنید اما موارد شخصی سازی شده برای هر مقاله میتوانند تاثیر بسیار بسیار بیشتری نیز داشته باشند! میتوانید برای وسوسه برانگیز کردن توضیحات متای خود از تکنیکهای تبلیغ نویسی استفاده کنید اما مراقب باشید توضیحات متای شما فریبنده نباشد چرا که در آن صورت به ضرر خودتان خواهد بود! با محتوای صفحه مطابقت داشته باشد. این خیلی مهم است. گوگل به راحتی توانایی تشخیص متا دسکریپشن هایی که قصد فریب کاربران را داشته باشند و با ارائه توضیحات فریب دهنده و غیر واقعی صرفا قصد دریافت کلیک داشته باشد را دارد. حتی ممکن است صرفا به همین یک دلیل، یک سایت را جریمه کند و در لیست پنالتی خود قرار دهد. علاوه بر این، کاربران بعد از بازکردن سایت اگر متوجه عدم تطابق توضیحات متای شما با چیزی که مشاهده میکنند شوند، به سرعت سایت شما را ترک میکنند و این باعث میشود که بانس ریت (Bounce Rate) سایت شما افزایش یابد و این بسیار برای [URL="http://seotik.net"]سئو سایت[/URL] شما بد و تخریب کننده خواهد بود. می تواند حاوی اطلاعات طبقه بندی شده باشد. اگر شما در حال نوشتن توضیح متا برای صفحه یک محصول تکنولوژیکی هستید احتمالا تمرکز کردن بر مشخصات فنی ایده خوبی است و برای کاربران جذاب است- توضیحاتی مانند تولید کننده، مشخصات فنی و قیمت میتواند باعث افزایش نرخ کلیک شما شود. شما میتوانید از Rich Snippet ها نیز برای اینکار استفاده کنید. کلمه کلیدی مورد نظر در آن وجود داشته باشد. اگر کلمه کلیدی جستجو، در متن توضیحات متای شما وجود داشته باشد، گوگل با هایلایت نشاندادن آن در نتایج جستجو آن را به نمایش در میآورد و این باعث میشود که شانس شما برای دریافت کلیک افزایش یابد. منحصر به فرد باشد. توضیحات متای هر برگه باید منحصر به فرد باشد در غیر این صورت باعث کاهش کیفیت در تجربه کاربران از سایت شما خواهد شد. اگر چه عناوین هر برگه متفاوت است اما توضیحات متا یک فرصت عالی برای شماست تا خود را با سایر رقبایتان متمایز کنید و با نمایش نمایی کوچک از محتوای با کیفیت خود میتوانید کاربران را مجاب کنید که وارد سایت شما شوند. حتی اگر محتوایی برای توضیحات متای خود ندارید بهتر است آن را خالی بگذارید و به گوگل اجازه دهید که قسمتی از متنتان را به عنوان متا انتخاب کرده و در صفحهی جستجوی خود به نمایش در آورد. منبع : [URL="http://respinatech.com/"]آژانس اینترنتی[/URL] [URL="http://respinatech.com/"]رسپیناتک[/URL][/QUOTE]